Home » Recensioner » Rock Band 3 – Harmonix visar var skåpet ska stå!

Rock Band 3 – Harmonix visar var skåpet ska stå!

Vardagsrumsrocken lever i allra högsta grad

Första gången jag kom i kontakt med musikspel av detta slag var på en fest för ett par år sedan. Guitar Hero 2 var spelet som stod i centrum då och är även det en skapelse av utvecklarna Harmonix. Jag kände vid första försöket att detta är som gjort för mig.

Efter Guitar Hero 2 och den Playstation 2 exklusiva Rock The 80’s bestämde sig Harmonix för att det var dags att lämna den serien och började jobba på nästa projekt. Något år senare såg Rock Band solljuset för första gången. Jag minns att jag grön av avundsjuka satt och tittade på videos på Youtube på folk borta på andra sidan Atlanten. Vi i Sverige fick vänta i nästan ett halvår efter det släpptes i USA på Rock Band. Jag ville också spela det där banbrytande spelet där dom nu inte bara hade gitarr eller bas utan även trummor och sång. Ett helt band, hur coolt var inte det?
Sedan 2007 har vi förutom första Rock Band fått en hel del andra titlar i serien så som Rock Band 2, Rock Band: Beatles, Rock Band: AC/DC, Rock Band: Green Day och LEGO Rock Band. Förutom en ändring på sången i Beatles- och Green Day-upplagorna, där det är möjligt att sjunga stämmor och flera samtidigt, så är alla ovanstående ganska lika varandra.

Men så i slutet av oktober i år dök den tredje delen av serien upp på hyllorna runt om i landet. Denna gång hade Harmonix en hel hög med nyheter och nya saker att erbjuda. Förutom ett nytt instrument, piano eller keyboard om man så vill, så har man även ökat på med ett helt nytt läge – Pro Mode – på alla instrument. Pro Mode innebär att man har höjt svårighetsgraden och gjort spelandet mycket mer autentiskt. För att spela Pro måste man uppgradera sin plastinstrumentspark en aning med lite nytt.

Pro Guitar/Bass: En ny gitarr med 102 knappar utspridda med 6 knappar över 17 band som simulerar en riktigt gitarrhals. Längst ner finns det sex stycken “strängar” som ersätter den gamla strumbaren. Istället för färgade pluttar i vanliga läget har man i Pro läget sex stycken strängar och i fallande tetrisanda så kommer det en plutt med ett nummer på som då ska motsvara strängen du ska slå samt vilket band du ska trycka på. Svårt? Ja som tusan! Jag fick nämligen chansen att på spelmässan Gamex prova och det var grymt svårt.

Pro Keys: Ett litet midi kompatibelt keyboard med 25 stycken tangenter behöver du för att spela keyboard. Lite lika som på gitarren har du här inga färgade pluttar heller utan du ser dina tangenter nertill, sen gäller det att matcha det som kommer på skärmen mot rätt tangenter.

Pro Drums: Nya trummor behövs för att spela Pro om man inte har som undertecknad har RockBand ION Drumset. Det är redan kompatibelt för Pro. I Pro läget för trummorna har man separerat ut om det ska slås på cymbaler eller pukorna, i vanliga läget kan man valfritt slå på vilken som så länge det är på rätt färg. I Pro visar man med antingen en (som förut) fyrkantig plutt eller nu även runda pluttar. Dom runda symboliserar att man ska slå på cymbalerna och dom fyrkantiga att man ska slå på pukorna. Något som är imponerande är att i Pro-läget på trummorna så har Harmonix redan från del 1 i serien haft en plan. Alla spår är nämligen redan programmerade för att spelas i Pro Mode. Så alla befintliga spår man har ligger fungerar utmärkt bra.

Man behöver givetvis inte köpa alla Pro instrument utan Rock Band 3 går alldeles utmärkt bra att avnjuta med sina gamla befintliga om man så önskar. Men vill man få ut det extra som faktiskt Rock Band 3 erbjuder rekommenderar jag nog i alla fall att man skaffar sig ett av de ovanstående Pro instrumeneten.

Menymässigt har serien även fått ett litet ansiktslyft och det finns betydligt mycket mer sorteringsmöjligheter än förut vilket underlättar när man börjar få ett stort utbud med låtar. Ett stort bonus är att man kan individuellt efter eget tycke sätta ett betyg på alla låtar och sedan sortera efter det. Man har ju alltid lite favoriter som man vill spela om och om igen. Nu finns även i listan över låtarna något som jag efterlyst redan från del 1. Att man ser sin highscore tillsammans med vilken nivå man klarat låten på, antal stjärnor och procent. Det finns en hel uppsjö med uppdrag att klara av om man så vill med allt ifrån klara notestreaks, spela 100% på låtar m.m, m.m.

Låtmässigt tycker jag nog att Rock Band 3 kanske inte har den bästa låtlistan men definitivt den mest varierade, vilket gör att den kommer hålla i längden och kanske framförallt passa fler samt nå ut till en större massa. Gillar man inte alla låtarna eller kanske tröttnar finns det cirka 2000 låtar att välja mellan på Music Store. Har man dessutom något eller kanske rent av alla Rock Band spel innan kan man ganska enkelt tanka in dessa på hårddisken för att komplettera sitt musikbibliotek.

Vardagsrumsrocken har aldrig varit bättre än så här och åter igen visar Harmonix vilka det är som håller i segerpokalen längst upp på tronen inom musikgenren. För bättre än så här kan det väl ändå inte bli. Eller?

Henrik Elsberg (32 Posts)

a.k.a Spelgubben. a.k.a Lord Honko Skribent/Administratör här på Xboyz.se. Xboyzmedlem sedan 2008. Recenserar spel, skriver långt och kort om allt och inget i spelvärlden. Började sin tv-spelskarriär på dom gamla hederliga Game & Watch, Nintendo 8-bit och Amiga500 och har sedan dess avverkat i stort sett varenda konsoll på marknaden. Många står fortfarande uppkopplade hemma även om de flesta spel idag spelas på xbox360.