Home » Recensioner » Recension: Dance Central

Recension: Dance Central

Häromdagen tog jag en tur till en av de stora elektronikkedjorna bara för att kika lite på spelutbudet. När jag går ut genom entrén så har jag Dance Central i handen och idiotförklarar mig själv för att ha köpt ett dansspel. Vad ska jag med det här till? Jag dansar ALDRIG! Senast jag försökte röra mig till musik var på ett mellanstadiedisco 1987. Jag åker hem och drar den briljanta frasen ”älskling, jag har köpt en present till dig”. Nåväl, det var dags att prova mitt idiotiska impulsköp och medan spelet laddar i Xboxen  drar jag faktiskt ner varenda persienn där någon skulle kunna tänkas skymta spektaklet.

När jag kommer till spelets huvudmeny kan jag glatt konstatera hur himla bra menystyrningen funkar. Alla val görs med högerarmen rakt ut i olika vinklar beroende på alternativen och när man bekräftar valet så drar man in handen i en smiskande rörelse, precis som när jag daskar fru… Ja, ni hajar säkert. Vill man backa, så är det alltid vänster arm som gäller. Det går alldeles utmärkt att dansa skarpt på en gång men skulle det vara för svårt väljer man Break it down-funktionen. Där gås alla rörelser i låten igenom med flera repetitioner för varje rörelse. Om man vill veta om allt fäktande och flaxande gör någon nytta så finns ett Workout-läge. Knappa in din vikt så håller spelet reda på effektiv danstid och hur mycket energi du gjort av med.

OK, då ska vi se om jag får användning av de heta sidostegen från 1987. Det blir Lady Gaga’s ”Pokerface” och gissa vilka rörelser låten börjar med? Japp, heta sidosteg a lá ’87 och jag håller på att dö i ett skrattanfall. När jag  väl kommit till sans  märker jag att det faktiskt funkar. Jag dansar ju, om än lite stelbent och jag får dessutom poäng för mina moves. Med lite övning lyckas jag lite senare att ta mig igenom Funkytown på Hard med 66% av rörelserna genomförda och det säger nog mer om spelets förlåtande bedömning än om mina dance skills. Just därför är Dance Central så bra! Du behöver inte på långa vägar vara kung på dansgolvet i verkliga livet för att klara av detta. Det finns ett 30-tal låtar att välja på i spelet med varierande stilar och det räcker ett bra tag innan man tröttnar på dem. Harmonix som gjort Dance Central har som bekant även producerat Rockband-serien till vilken de bokstavligen spytt ur sig nedladdningsbara låtar och jag skulle bli mycket förvånad om Xbox LIVE Marketplace INTE skulle vara fullproppat med DLC till Dance Central i framtiden.

Sammanfattningsvis är spelet riktigt bra och mycket underhållande men jag saknar ett multiplayerläge för att kunna dansa skjortan av mina kompisar online. Det fina med denna kråksång är om du inte kan dansa på riktigt så kan du ändå spela Dance Central och det är jag ett levande bevis för.

Mikael Eklund (26 Posts)

Fick en Gameboy och ett NES i julklapp för tusen år sedan men fastnade inte ordentligt för spel förrän i 30års åldern. Tycker att det är slöseri med pengar om ett spel inte har ett bra multiplayerläge. Lekfarbror här på bygget.