Home » Recensioner » Recension: Plants vs Zombies Garden Warfare (X360).

Recension: Plants vs Zombies Garden Warfare (X360).

Plants vs Zombies har hittills handlat om att försvara våra hus från zombier i raka fina led som tower defence-spel men nu har Popcap och Electronic Arts tagit spelserien till en helt ny nivå.

Plants vs Zombies Garden Warfare är en fullgod tredjepersonsskjutare med alla välbekanta figurer. Här slåss Peashooters, Chompers, Cactusar och små Sunflowers mot sina odöda ärkefiender i storslagna strider med upp till 24 spelare. Team Vanquish och Gardens and Graveyards är de två spelsätten som erbjuds i multiplayerläget men de finns även som Classic-varianter där klasserna enbart finns i grundutförande utan pimpningar och uppgraderingar.

Team Vanquish är en lagbaserad deathmatch där laget som först når 50 kills vinner. I Gardens and Graveyards gäller det för plantorna att försvara baser i flera steg och försöka förhindra zombierna att ta sig fram till hemmabasen (lillebror PvZ har visst lånat Rushläget från storebror Battlefield här). Allt man gör på slagfältet bidrar till att de olika klasserna rankas upp och fler förmågor låses upp. Det tjänas även in pengar som används till att köpa sk Boosterpacks. Dessa innehåller allt från kosmetiskt lull-lull och AI-zombier/plantor som kan planteras till vapenuppgraderingar för de olika klasserna.

Spelet har även ett samarbetsläge. I Garden Ops ska du och upp till tre kompisar försvara en trädgardsplätt mot zombieangrepp i tio vågor i väntan på att Crazy Dave kommer och hämtar er med sin flygande husbil. Xbox360-versionen erbjuder inget offlinespelande på delad skärm, det är exklusivt för Xbox One.

PvZGW är förbaskat roligt och jag och mina grabbar har suttit som klistrade framför TV’n hela helgen. De har lyckats med konsten att göra en riktigt bra shooter som faktiskt är hyfsat barnvänlig (rekommenderat från sju år). Inget blod, slafs eller äckel överhuvudtaget. Det känns bara härligt charmigt trots att grundfunktionen är den samma som i ett spel med 18års gräns. I Garden Ops har man möjlighet att göra lobbyn privat för att försäkra sig om att kompisarna kommer in i spelet men i multiplayerläget finns ingen ”uppsamlingslobby” alls konstigt nog så det blir utan tvekan svårare att gå in i en match med kompisar.

Det är viktigt att poängtera att X360-versionen inte har något offlineläge överhuvudtaget vilket betyder att spelet kräver ett aktivt Guldmedlemskap för XboxLIVE för att fungera.

Trots avsaknad av splitscreen co-op i Garden Ops för X360 så har vi ändå haft förbaskat kul med spelet och jag tycker det är väl värt prislappen på 299:-!

Plants vs Zombies Garden Warfare finns ute nu till Xbox 360 och Xbox One. Det kommer även till PC senare i vår men inget releasedatum har offentliggjorts ännu.

Här kan vi diskutera spelet.

Mikael Eklund (26 Posts)

Fick en Gameboy och ett NES i julklapp för tusen år sedan men fastnade inte ordentligt för spel förrän i 30års åldern. Tycker att det är slöseri med pengar om ett spel inte har ett bra multiplayerläge. Lekfarbror här på bygget.