Home » Artiklar » Watch_Dogs, första intrycket

Watch_Dogs, första intrycket

Diskutera artikeln här!

Watch Dogs är ett spel om hämnd och utspelar sig i ett inte allt för framtida Chicago där allt är uppkopplat till ett centralt stadsnät. Aiden Pearce är en hacker som stjäl folks hemligheter och pengar genom nätverket, men vid ett tillslag går det mesta fel med katastrofala följder. Nu är Aiden arg och vill ha rättvisa, på sitt eget sätt.

Jag har hunnit bekanta mig med Watch Dogs ett par timmar och måste säga att det är ett väldigt trevlig spel. Man kan säga att det är en välblandad mix av GTA, Assassin’s Creed och Splinter Cell.

Spelandet sker mycket efter eget val. Uppdrag kan lösas på flera olika sätt och cirka 95% av alla uppdrag kan smygas igenom. Eller om man föredrar kan man dra sitt vapen och skjuta sig igenom allt. Man har en gedigen vapenarsenal till sitt förfogande med ca 30 skjutvapen utöver de bomber, granater och lockbeten Aiden har i sina bottenlösa rockfickor. Pistoler, k-pistar, maskingevär, prickskyttegevär och granatkastare… Det finns massor av leksaker att orsaka kaos med. Och så ett par ljuddämpade alternativ av dessa vapen för ett extra orättvist övertag. Eller så använder man bara fjäderbatongen och knockar alla fiender. Det finns väldigt få tillfällen då man inte måste döda för att komma vidare.

Fördelen är att det finns också mycket innehåll i spelet som inte kräver någon form av väpnad konflikt för att ta del av. Låsa upp CTOS-torn, samla på QR-koder, hacka säkerhetssystem m.m. Det är särskilt bra för undertecknad då man ibland spelat på dagtid där en klassis shoot out inte platsat för den övriga TV-publiken i soffan; mina små barn :)

Det är lätt att ta sig runt i Watch Dogs. Springa, köra bil/motorcykel/båt eller åka tunnelbana. Chicago är dock stort och springa tar på tok för lång tid om man vill komma någonstans. Plocka istället en valfri bil och ge dig ut på en åktur. Alla bilar har tydliga skillnader i hantering, hastighet, väghållning m.m. vilket är ett kul inslag. För mig fungerade motorcykel bättre då man lättare kan kryssa mellan bilarna på vägen för att lätt ta sig fram. Åka båt i Chicagos kanaler och vattnet utanför staden är också lite småmysigt och andas lite skärgårdssemester. Vill man resa passivt så löper ett tunnelbanenät genom hela staden. Kliv ombord på tågen och åk till önskad destination, d.v.s en annan tunnelbanestation i staden, om du vill ha lite ”realism”. Eller så använder du bara en av de kartor över tunnelbanenätet som finns vid stationen och väljer en annan tunnelbanestation direkt där. Har man låst upp safehouses kan man också snabbt resa dit direkt via kartan, om man inte befinner sig i en jakt eller ett uppdrag.

Storyn i Watch Dogs måste vara spelets svagaste länk – tyvärr. Synd på ett så skönt spel. Spelets tema är hämnd, men tyvärr måste jag säga att jag inte direkt sympatiserar med huvudpersonen Aiden. Alls. Han får skylla sig själv. Allt som inträffat och hänt honom är faktiskt hans eget fel tycker jag även om Ubisoft försöker få till en snyfthistoria där Aiden vill ha rättvisa. Han har erbjudits mer än ett tillfälle att byta spår och bara gå vidare i livet men trots det fortsätter han att sylta in sig i saker han inte har att göra med. Samtidigt som han är ute på sitt hämnduppdrag har han ändå tid att ta hand om rånare, väsktjuvar, gangstergäng och dylikt bus vilket i.o.f.s är kudos till honom. Men jag kan bara relatera till mig själv att om jag var ute på hämnarstråket skulle jag personligen ha lite mer bråttom till målet, men då skulle spelet å andra sidan bli ganska linjärt. Dock inte kort, för singelspelarinnehållet verkar vara ganska långt. Jag har nyss klarat av av Act 1 av 5 och det tog ett bra tag. Det hade kanske att göra med att jag mest hamnar på sidospår hela tiden :)

Hackandet i spelet är klockrent. Koppla om trafikljus mitt i en biljakt, övervaka folk med kameror, stoppa polisen med farthinder, stoppa bovar med sprängda steam pipes… Allt går smidigt och med bara en knapptryckning och fungerar riktigt bra. Det är tur för Aiden att hela Chicago är uppkopplat, till och med elledningarna så att han kan fixa lite strömavbrott här och där.

Om jag dock skulle vilja ändra på något så är det ett par punkter;
- Antal vapen man kan bära med sig. 30 skjutvapen är ju t.o.m. fler än Duke Nukem bar med sig. Två, tre stycken skulle räcka och så får man välja arsenal i något av sina safe houses. När man satsar på så mycket ”realism” som tunnelbana och väghållning på bilar så känns bottenlösa rockfickor som att det inte passar in.
- Man borde kunna titta uppåt med kameran när man kör ett fordon. Man får ett hack för villa bort helikoptrar, men du kan inte se dem när du kör. Då får du stanna, kliva ur/av och titta upp… Dumt!
- AI’n i spelet är överlag helt ok tycker jag. Visst, man har sett videos där AI’n gör helt korkade saker, men det är ett spel and that’s that. Däremot när man sätter upp en vägspärr med ett par bilar för att fånga in några skurkar så stannar alla ”vanliga medborgare” snällt i kö vid vägspärren. Skurkarna, de däremot tränger och krockar sig fram. Varför gör inte medborgarna det också? Alla bilförare är ju inte änglar…
- Och sen storyn. Jag hade fattat om Aiden hade blivit bestulen och ville ha något tillbaka eller blivit lurad av någon och vill ge igen. Men storyn som det är nu med Aidens motiv bakom sin hämndaktion är bara… skrattretande :)

Känslan i spelet är dock riktigt nice och bara att ta en Harley Davidson och glida längst med landsvägarna norr om stan är en riktigt trevlig upplevelse. Man nästan känner vinden i håret och solen i ansiktet, miljön och atmosfären är helt klart på topp. Grafiken på Xbox One är dessutom på topp och bara att se solens strålar genom träden ger den där ”wow, det är nästan som på riktigt”-känslan.
Det är svårt att sätta ett slutbetyg just nu när jag inte ä klar med det, men Watch Dogs är överlag ett riktigt bra spel och jag skulle ge det någonstans runt 8/8.5 av 10 i betyg.

Newbie Kenobi (7 Posts)


©2007 - 2011 Xboyz.se
All rights reserved