Home » Artiklar » Destiny Alpha – Be brave!

Destiny Alpha – Be brave!

Diskutera artikeln här!

Sällan har jag kännt ett sådant hype för ett spel som Destiny. Visst, jag var pepp inför både Halo: Reach och Halo 4, men det lilla man fick möta i Destiny, de få timmar som var, överträffade alla mina vildaste fantasier. Allt kändes bara fantastiskt, och jag är glad att Playstation-spelare världen över nu får möjligheten att spela ett spel av Bungie. Det märks hur de lägger ner hjärta och själ i sina spel, och hur den glöden kanske höll på att svalna lite när Bungie var på väg att göra slut med Microsoft men ändå var tvugna att leverera Halo 3: ODST och Halo: Reach. Missförstå mig inte, jag älskar alla Halo-spelen oavsett utvecklare, men i Destiny får man tidigt en känsla av den kvalité Bungie levererar och hur man verkligen gett allt i ett spel där man själv fått skapa en ny värld från scratch och inte behövt bygga vidare på en befintlig. Visst har Bungie underhållit Haloverse och dess lore väldigt väl, men nu är de nog sugna på att gå vidare med något nytt, och det känns som att de är lika spända på att leverera Destiny som jag är på att spela det :)

Destiny Alphan börjar med att man får skapa sin karaktär i enkla drag. Jag la inte ner så mycket tid på det hela utan valde en Default Human och körde på. Man kunde även välja raserna Awoken eller Exo. Det fanns frisyrer att välja, hudfärg, ärr, smycken, osv, osv. De tre spelbara klaserna i Destiny är Titan, Hunter och Warlock och de fanns alla tre glädjande nog med att testa redan nu. Valet föll på en Warlock, och även om jag senare testade en Titan och en Hunter upp till Alphans maxlevel 8 så var Warlocken min favorit.

Det första som slår mig är grafiken som på en Playstation 4 ser helt makalöst, underbart fantastisk ut! Ljus, skuggor, ljuseffekter, damm/snö i luften, den egna spelkaraktären, fiender, föremål, kringmiljö… Vilken förbluffande detaljnivå! Playstation 4 levererar verkligen och det ska bli kul att se spelet i Juli på Xbox One. Det andra som slår mig är röstskådespelet. Den ständige följeslagarens, ”Ghost”, röst görs av skådespelaren Peter Dinklage som kanske är bättre känd som Tyrion Lannister i Game of Thrones. Vilken inlevelse, vilket engagemang, vilket behag!

I Destiny Alphan fick man börja på level 3 och hade en del skills redan upplåsta. Förmodligen för att man inte ska få uppleva inledningen av spelet men ändå inte vara för låg level för att åka på däng det första som händer. Man kastas direkt in i ett uppdrag där man ska ta sig till ett rymdforkningskomplex som tagits över av fienderasen The Fallen. Målet är att slå sig in till komplexets mitt och smiska på en svävande boss som kallas ”The Wizard”. Ghost ger små tips om var man bör gå och vad man bör göra, men det är helt upp till dig vilken väg du tar dit, vad du gör längst vägen eller om du ens bryr dig om att gå dit Ghost föreslår. Öppenheten i spelet är tydlig redan här. Antingen trollar du fram din svävarhoj likt 74-Z Speeder Bike i Star Wars och åker runt komplexet och knallar in på baksidan efter att du har tagit hand om diverse bus på vägen. Eller så går du in den vägen som Ghost föreslår genom dåligt belysta korridorer och mörka gångar fyllda med olika typer av monster och fiender. Du sprang även på andra spelare som gjorde samma mission och vid ett tillfälle gick jag ihop med en annan spelare och klarade av uppdraget något fortare. Innan hade jag gjort uppdraget själv och även om kontrollen satt som en smäck i handen och headshots rullade in så tar det ändå tid att avhandla grupper av fiender som kommer emot en på löpande band.

Efter att The Wizard fått på nöten fick man testa på resefunktionen i Destiny. Du glider runt i ditt rymdskepp i omloppsbana runt jorden och får välja var du vill landa och börja härja. De fyra alternativ som fanns att välja på var att göra om första uppdraget, köra lite Free Roaming i landskapet kring Old Russia och plocka upp lite sidouppgifter (gå hit, samla den, skjut det), besöka The Tower som fungerar som den sociala huben och handelsplatsen i Destiny eller ge dig på Alphans enda instans The Devils Lair. Jag testade både Free Roaming för att skaffa lite XP och besökte The Tower för att låsa upp ”krypterad loot”, köpa och sälja saker och se vad som fanns att se.

Vid level 6 gav jag mig på instansen The Devils Lair som rekommenderas av spelet från level 8 och uppåt, men ingen minns en fegis. Jag parades ihop med en level 5 och en annan level 6 vilket tyder på att spelet söker efter spelare kring din egen nivå. Desssutom var de andra spelarna en Titan och en Hunter vilket torde tyda på att matchmakingen försöker få jämn nivå på klasserna när man paras ihop. Om du har skapat ett eget party, eller Fireteam, kan man nog blanda klasser och levels hur man vill. Ett par minuter in i instansen insåg jag att ”det här kommer INTE att gå”. Det gjorde ont! Inte nog med att AIn i Destiny inte är dum, den är smart dessutom! Om du ger dig på en fiende uppmärksammar du andra fiender i området om din närvaro varpå de kommer kilandes. Men de springer inte rakt emot dig utan de använder skydd, turas om att röra sig och försöker att flankera dig. Det är inte en lätt match. Dör man väntar en respawn couter på 20-30 sekunder så länge en lagkamrat är vid liv, dör alla kommer man tillbaka till senaste checkpoint. Det dröjde inte länge innan mina lagkamrater gav upp och jag reste tillbaka till tornet för att plåstra om mig själv. Det fanns två svårighetsgrader att välja på instansen, Brave och Legendary, det senaste i sann Bungieanda. Brave erbjöd gott om utmaning så en level eller två till skadade inte.

Andra vändan i instansen The Devils Lair med min level 8 Warlock gick bättre. Efter ett tag möter man en Fallen Spider Tank, en sexbent spindelstridsvagn med kanontorn på ryggen, flankerad av Fallensoldater. En boss möjligen? Men AJ! 26.492 kulor, 45 respawns och 25 minuter senare ligger spindeln och hans anhang i en rykande hög på marken, och DÅ… DÅ… kommer den RIKTIGA bossen! Whaaat???

Under de 9-10 timmar jag och kompisen spelade upptäckte vi nya saker hela tiden. Nya platser, nya fiender, dolda föremål, gömda grottor. Han till och med PMade mig och sa att han hittade fler saker i The Tower efter att vi sagt farväl för den här gången. Destiny kommer verkligen att innehålla mycket att upptäcka och göra och det man ser på trailers är att det finns massor av områden runtom Old Russia att upptäcka som inte fanns med i Alphan.

Jag kan kort och gott säga att Destiny kommer att bli årets spelhändelse för många gamers oavsett plattform. Det är vackert, det är underbart, det har flyt, det har inlevelse, det andas kvalité och engagemang… Destiny är verkligen allt jag hade hoppats – och lite till!

Betan för Destiny kommer till Playstation 4 17 juli, betakod får man genom att förhandsboka spelet till PS4. Betan till Xbox One kommer cirka en vecka senare.

Be brave!

Newbie Kenobi (7 Posts)


©2007 - 2011 Xboyz.se
All rights reserved