05 Jul 2010 Recension: Crackdown 2
Written by El Hadji
juli 05, 2010, 14:14:00
669 Views
Rating:
![]() ![]() (2 Rates)
You have rated this file.
Print
Overkill när det är som bäst!
Det är farligt att ha förutfattade meningar. De flesta som känner mig vet att jag i nästan alla lägen föredrar realism, taktik och hardcorelägen när det kommer till spel. Overkliga actionspel har aldrig tilltalat mig i någon större utsträckning. Därför var det men blandade känslor jag drog igång Crackdown 2 för första gången. Jag hade sett en del in-game videos och bilder och tyckte att det verkade helt kass om sanningen ska fram - en uppfattning jag stod fast vid under den första stunden av spelande. Men ganska snart insåg jag att Crackdown 2 är ett alldeles förträffligt spel som bjuder på många timmars underhållning. Huvudanledningen till detta kan sammanfattas med ett ord: OVERKILL! För det är vad det handlar om här. Spelet är så överdrivet overkligt att det blir som en parodi på hela actiongenren. Storyn i Crackdown 2 från Ruffian Games utspelar sig i Pacific City tio år efter det förra spelet i serien. Miljöerna är därför i grund och botten desamma, så den minnesgode spelaren kan säkert känna igen sig. Dock har Pacific City fått sig en rejäl ansiktslyftning och man har fläskat ditt högre skyskrapor och en djupare underjord. Du ska som agent inom The Agency rensa staden från motståndarna The Cell och The Freaks. Cellmedlemmarna är tungt beväpnade brottslingar medan "Freaksen" är vad de heter: muterade freaks. Crackdown 2 bjuder på en stor, öppen värld där du fritt kan röra dig antingen till fots eller i ett av de många fordonen som finns tillgängliga. Som Agency agent har du en sofistikerad dräkt som låter skutta fram som en dopad groda och nå oanade höjder genom att fasadklättra. Självklart går det alldeles utmärkt att kasta sig mellan byggnader också. Allt eftersom spelet fortlöper förbättras din vighet och smidighet vilket låter dig klättra ännu högre och hoppa ännu längre. Även din styrka, fordons- och vapenskicklighet utvecklas med tiden vilket är en välsignelse då Pacific City inte är en trivsam plats efter mörkrets inbrott (spelet har en dag/natt cykel) eftersom freaksen då kommer krypande ur sina hålor och intar gatorna. Det är då skönt att slita loss en lyktstolpe och använda den som lie. Crackdown 2 spelas i tredjeperson och kontrollen fungerar riktigt bra. Dock är den långt ifrån perfekt och jag har flera gånger störtat till marken under höga fasadklättringar på grund av dess stundtals inkonsekventa beteende. Det saknas också en möjlighet att ställa in kontrollens känslighet, vilket i kombination med ett lite udda siktessystem för skjutvapnen kan ställa till en del problem - framförallt på lite högre svårighetsnivåer. Men på det stora hela gör kontrollen sitt jobb. Vapenverkan i spelet är för övrigt förvånansvärt "verklighetstrogen" för att vara i den här typen av spel. I början av spelet tyckte jag inte om grafiken och såg Pacific City som en fulare och sämre version av GTA's Liberty City. Efter en stunds spelande ger dock grafiken ett helt annat intryck och får det istället att kännas som om jag är med i en hysteriskt actionfylld tecknad film. Grafiken får därför helt klart godkänt och jag har inte noterat ett enda problem med screen tearing eller objekt som ritas upp på avstånd, vilket brukar vara fallet i open world titlar. Även ljud- och ljuseffekter bidrar till att skapa en bra spelatmosfär. Ett bra spel som släpps till Xbox 360 ska år 2010 ha en bra multiplayer. Och det har Crackdown 2! Faktum är att det är här som spelet överglänser många potentiella konkurrenter. Förutom ett 2 - 16 spelares PvP-läge (som jag i skrivande stund inte hunnit testa) har Crackdown 2 ett makalöst bra co-op läge för upp till fyra spelare. Det finns ingen tydlig avgränsning mellan single- och multiplayer och jag kan närsomhelst få in en vän i min "kampanj" som kan hjälpa mig eller hoppa in i någon annans. Självklart kan man ställa in olika privacy-nivåer så att man kan spela helt själv om man vill, men spelet blir enormt mycket roligare när man samarbetar. Alla framsteg man gör i co-op sparas så att man har nytta av dem när man spelar själv. Briljant, fantastiskt och borde vara standard för ALLA spel! Om man inte vill lösa uppgifter tillsammans går det alldeles utmärkt att bara röja runt och utforska staden. För förutom de uppdrag som driver storyn vidare finns även en massa olika utmaningar runt om i Pacific City: racertävlingar, stunttävlingar, hustaksrace, mm, mm. Det finns alltså massvis att göra och att utforska vilket borgar för en bra hållbarhet. Det var länge sedan jag hade så här kul i ett spel online - trots att Crackdown 2 ligger utanför mina vanliga preferensramar. Det är underbart att kasta bilar i skallen på muterade freaks och fantastiskt tillfredsställande att klara en svår fasadklättring 100 meter över gatorna för att nå en agility-booster. Spelar man dessutom tillsammans kan jag lova många gapskratt över de situationer som inträffar. Crackdown 2 är overkligt, galet, hysteriskt och actionfyllt och jag kan inte annat än att rekommendera ett köp när det släpps den 9:e Juli! Sammanfattning + Fantastiskt Xbox LIVE stöd + Bra hållbarhet + Bra underhållningsvärde - Kontrollen är ibland inkonsekvent - Aim-down systemet lämnar en del övrigt att önska - Inställningsmöjligheter för kontrollens känslighet saknas Slutbetyg: 9/10 About the author
El Hadji registered at Xboyz.se on september 29, 2007, 14:55:38 and has posted 1454 posts in the boards since then. Last visit was september 07, 2010, 17:50:46 .
|
Senaste inläggen
|

Comments