Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: NAT type: ???  (läst 780 gånger)

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1983
    • Xboyz.se
NAT type: ???
« skrivet: november 12, 2009, 08:15:38 AM »
Det här har snackats om förr här på Xboyz.se, men då vi igår hade lite bekymmer att få med hela partyt in i matcherna kan det vara bra med en påminnelse: KOLLA ERA NAT INSTÄLLNINGAR!

MW2 är ju så bussigt att det till vänster i lobbyn visar vilken status du har (NAT Type). Det SKALL stå OPEN och inget annat om ni vill ha en hyfsat bekymmersfri multiplayerupplevelse. Speciellt när det det gäller att ansluta till servrar och matcher...

Här är länken till tråden i OF:DR forumet som beskriver vilka portar som skall öppnas. Tråden innehåller också länkar till Kilrahs orginaltråd och till Portforward.com.

http://xboyz.se/forum/index.php/topic,1215.0.html

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • karlbrannstrom.com
Re: NAT type: ???
« Svar #1 skrivet: november 12, 2009, 08:28:19 AM »
Kan man anta att det är på grund av detta som ni kastats ut och splittrats upp? Jag har inte testat med mer än två personer och då har det funkat klockrent.
Ignorance is bliss

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1325
« Svar #2 skrivet: november 12, 2009, 11:20:32 AM »
Bubby Burn hade Strict igår och då hade vi problemet att han åkte ur hela tiden.

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #3 skrivet: november 12, 2009, 11:38:47 AM »
Japp... Spelare som sitter med Strict eller Moderate NAT får problem att joina matcher...

Utloggad FxEffekt

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 272
« Svar #4 skrivet: november 12, 2009, 13:07:24 PM »
Kanske är olika på olika spel, men teoretiskt sett ska det ju gå att köra på strict eller moderate, bara att man inte kan connecta till lika många matcher. Kör man open kan man connecta till alla, även dom som har strict.

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #5 skrivet: november 12, 2009, 15:31:05 PM »
Skulle nog tro att 90% av alla kör med OPEN, så chansen att kunna joina en match ökar ju betydligt om man går ifrån Strict och Moderate...

Utloggad LEEXTER

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
« Svar #6 skrivet: november 15, 2009, 12:37:32 PM »
Jag har haft problem med uppkopplingen till xbox live till och från.Och det blev mycket bättre när jag ändrade från strict till open nu i dagarna. :D[xblgt]Leexter[/xblgt]
« Senast ändrad: november 25, 2009, 00:03:55 AM av Charlie »

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
    • karlbrannstrom.com
« Svar #7 skrivet: november 16, 2009, 09:51:27 AM »
Jag satt hela förra veckan och spelade MW2 och så glatt hur det hela tiden gick att läsa NAT: Open. Sen en dag, inte så vacker, så läste jag NAT: Strict. Om och om igen efter omstarter och så vidare. Varför i hela fridens namn ska maskiner hitta på saker själva?!? Ingen jäkla judgement day här inte tänkte jag!

Så, med BBB som leverantör och endast deras modem/router inkopplad så fick jag börja mecka. Men att göra som jag gjort innan, att tillåta Xbox live som service på 360n i modemet funkade alltså inte längre. Men när jag efter om och men hittade hur man kunde ställa in vilka portar som skulle öppnas så öppnade jag alla som rekommenderas här och nu kan jag återigen läsa NAT: Open.

Slutet gott allting gott...eller? Är helt säker på att routern kan komma att hitta på fanstyg snart igen. Det är ju så den är skapt...
Ignorance is bliss

Utloggad g0urra

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #8 skrivet: november 16, 2009, 09:51:45 AM »
Av någon anledning har min router ändrat NAT typ från Strict till Open ::) Så nu ska det inte vara något problem med att joina matcher

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #9 skrivet: november 16, 2009, 10:12:42 AM »
Jag noterade att du hade extremt dålig ping igår g0urra (1 illröd pinne) - vilket är ovanligt när vi bara är svenskar i matcherna... Kolla du igenom dina inställningar och prova att öppna portar manuellt igen för att se vad som händer...

Utloggad Mjr Malfunction

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
« Svar #10 skrivet: november 16, 2009, 11:21:21 AM »
Jag noterade att du hade extremt dålig ping igår g0urra (1 illröd pinne) - vilket är ovanligt när vi bara är svenskar i matcherna... Kolla du igenom dina inställningar och prova att öppna portar manuellt igen för att se vad som händer...

La märke till samma sak. Tänkte du hade inte PC eller ngt annat igång samtidigt?
Pussiljumsken o granatsplitterihåret
Mjr M a.k.a. Jörgen

Utloggad FxEffekt

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 272
« Svar #11 skrivet: november 16, 2009, 11:34:04 AM »
Jag satt hela förra veckan och spelade MW2 och så glatt hur det hela tiden gick att läsa NAT: Open. Sen en dag, inte så vacker, så läste jag NAT: Strict. Om och om igen efter omstarter och så vidare. Varför i hela fridens namn ska maskiner hitta på saker själva?!? Ingen jäkla judgement day här inte tänkte jag!

Så, med BBB som leverantör och endast deras modem/router inkopplad så fick jag börja mecka. Men att göra som jag gjort innan, att tillåta Xbox live som service på 360n i modemet funkade alltså inte längre. Men när jag efter om och men hittade hur man kunde ställa in vilka portar som skulle öppnas så öppnade jag alla som rekommenderas här och nu kan jag återigen läsa NAT: Open.

Slutet gott allting gott...eller? Är helt säker på att routern kan komma att hitta på fanstyg snart igen. Det är ju så den är skapt...
Kanske var så att du fick nytt ip från BBB, och så låg dina portar portade mot gamla ipt?
Kör ni med router och interna ip bakom så är det bäst att köra statisk ip på boxen så får du aldrig ett nytt ip helt plötsligt.

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
    • karlbrannstrom.com
« Svar #12 skrivet: november 16, 2009, 12:37:20 PM »

Kanske var så att du fick nytt ip från BBB, och så låg dina portar portade mot gamla ipt?
Kör ni med router och interna ip bakom så är det bäst att köra statisk ip på boxen så får du aldrig ett nytt ip helt plötsligt.

Japp. Jag vet att jag körde statisk men av nån anledning var den inställd på dynamisk när jag kollade. Jag ändrade detta samtidigt som jag öppnade alla portar och nu funkar det.  ;D
Ignorance is bliss

Utloggad g0urra

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #13 skrivet: november 16, 2009, 22:14:20 PM »

La märke till samma sak. Tänkte du hade inte PC eller ngt annat igång samtidigt?
Jag har alltid datorn på, men det brukar inte vara något problem. Jag gör inte vanligtvis med portar öppna (DMZ aktiverad) men jag kan pröva det.

Utloggad Mjr Malfunction

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
« Svar #14 skrivet: november 17, 2009, 12:32:14 PM »

Jag har alltid datorn på, men det brukar inte vara något problem. Jag gör inte vanligtvis med portar öppna (DMZ aktiverad) men jag kan pröva det.

Nått är ju galet. Igår när vi köred hade du röd prick igen. Testa olika grejer så kan vi ju se om det förändras ngt.
Tidigare har vi märk att folk som har PC påslagen (utan att den gör ngt) får problem med uppkopplingarna.

Pussiljumsken o granatsplitterihåret
Mjr M a.k.a. Jörgen