Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: Rockband: The Beatles  (läst 173 gånger)

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 557
  • Jonas
Rockband: The Beatles
« skrivet: oktober 30, 2009, 20:39:12 PM »
Som den svårt skadade Beatles-nerd jag är så kunde jag inte hålla mig många dagar efter 090909 innan jag sprang iväg och köpte "Rockband The Beatles" ltd-boxen.
Efter att ha blivit svårt biten av både Guitar Hero 3 "Legends of Rock", Guitar Hero Aerosmith (denna kan diskuteras senare) och Guitar Hero 2, World Tour osv osv. Så var förväntningarna hårt uppskruvade inför Rockband "The Beatles".

Men på samma sätt som allt känns väldigt rätt och bra så saknas något..
De har tagit bort missljuden när man spelar fel, de har ett "beginner"-läge och dess utom kopplat ur effektswitchen på gitarren.  Låtarna är bra ...men det saknas något..
Det är som att rättighets-avtalen för att få använda Beatles varumärken, låtar etc gör att speltillverkaren fått göra  spelet känns lite "dödare" och "plattare" än de tidigare versionerna på temat "musik-tetris".

Visst är det kul att spela till sina favoritlåtar men...utan dueller ala GH3 och utan allt lull-lull som i World Tour så känns spelet lite som "något för de frälsta, som råkar gilla tv-spel"
Men som spel räknat så måste jag tyvärr placera det under GH3 och WorldTour på betygsskalan .

Men men... som Beatles-nerd är jag fortf stolt och glad över mina väl spänderade 1995kr :)

// Jonas
"The castle Antrax?!"

Utloggad sixx451

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 59
    • Super Mario?
Re: Rockband: The Beatles
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2009, 23:27:36 PM »
Sitter precis och skriver en artikel om just The Beatles Rock Band till min blog och tycker precis tvärt om.

Beatles RB tycker jag är musikspel 2.0. Aerosmith var först ut som fristående band inom genren och floppade totalt på grund av riktig dålig känsla båda för musik och band. Metallica var bättre, men enbart för att det innehöll bättre och roligare låtar, samt att Metallica trots allt spelade en roll i spelet, men otroligt lite info om bandets olika perioder och förbannat dåligt att inte ta upp tidiga Metallica när Mustaine spelade en stor roll i bandet samt Cliff Burton's tragiska bortgång. Hela karriären är varvar i ett ända virrvarr.

The Beatles Rock Band däremot är precis den väg följande musikspel måste gå om de skall släppa speciella band editioner. Att få uppleva ett bands karriär från början till slutet, dess olika perioder och olika musikstilar. Dessutom är ju känslan under Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band perioden oslagbar i spelet när Harmonix totalt flummar iväg med alla låtar som börjar i studion av utvecklas till otroliga "musikvidoes" och fångar Beatles känslan totalt.

Spelet är kort, men intensivt. Vackert och alldeles underbart även om man inte är inbiten Beatles fanatiker.

Få band skulle klara att bära ett helt spel på sina axlar (och Van Halen tror jag inte är ett av dem). Däremot skulle KISS vara ett utmärkt band för Harmonix att arbeta med. De har haft otroligt många perioder i sin karriär, sminkperioden, 80-talet med olika medlemsbyten, återföreningen och så alla dessa otroliga scenshower. Att få uppleva detta i Rock Band i samma anda som The Beatles Rock Band skulle bli en stor succe IMHO.

Annars finns det få band att kaliber som klarar av att bära ett helt spel, Stones möjligvis.. Men inte troligt. Det måste vara ett band som var ikoner för sin tid och som var speciella och är lätta att tolka för att få fram någon slags magi mellan musik/band och spelare.

Jag ger The Beatles - Rock Band 8/10. 

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Jonas
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2009, 09:24:42 AM »
Ja, du har flera poäng där tycker jag!

Som du säger: Aerosmith** var ett dåligt försök som känns lite som GHIII fast med ett blekt och halvdåligt urval av låtar. Ett halvhjärtat försök som känns tveksamt engagerande. Och ang andra grupper så håller jag med fullständigt. VanHalen fyller inte ut ett spel ...för så "magisk" har inte deras historia och låtar varit. Även om de spelat in många bra låtar.  Metallica har jag tyvärr inte spelat ännu mer än lite tester tills att spelbutikens innehavare bad mig gå vidare eller öppna "lädret".  Sedan sk det ju även finnas någon AC/DC version på temat som jag bara kastat ett öga på i förbifarten.

...jag vet ärligt talat inte riktigt vilka grupper som skulle kunna klara att bära en helt egen spel-release.
Kiss skulle helt klart fungera.
Eventuellt skulle Queen vara ok (kan samtidigt falla väldigt platt).
Pga sin tillgivna fanskara så skulle Iron Maiden kanske klara det.
Rolling Stones kanske genom sin oerhört långa karriär ....

Du formulerade det väl här:
Citera
"Annars finns det få band att kaliber som klarar av att bära ett helt spel",  "Det måste vara ett band som var ikoner för sin tid och som var speciella och är lätta att tolka för att få fram någon slags magi mellan musik/band och spelare."

Och om man jämför tidigare inkarnationer av spelidéen med det så har RB-Beatles många fördelar och ffa utmaningar som gör spelet till något "lite extra".
Allt från att du (om du vill) kan köra Gitarr, bas, trummor och tre st sång. Gör att spelet får en ny dimension.
För "musik-tetris" där man samtidigt ska försöka sjunga ökar svårigheten avsevärt.

Och visst har man gjort ett jätte jobb med cut-scenes, bakgrund-videos, och att spelet ska hålla sig till historien etc.
Men jag hade nog förväntat mig "MER" ...har bara lite svårt att sätta tummen på vad.

Ps:
När ska någon speltillverkare integrera midi i sin konsoll så att man kan använda midi-instrument?
Skulle vara jättekul att prova spela RB-Beatles (tex) med midi-trumset istället för original plattorna.

Jag köpte det för att min GHIII gitarr var trasig och för att Aerosmith var billigare inkl gitarr än vad bara en vanlig GHIII gitarr hade kostat att köpa på tex Rusta. Spelade fö igenom det ganska snart och har nog bara spelat lite multiplayer med frugan sedan dess.
« Senast ändrad: oktober 31, 2009, 09:29:13 AM av Fkavipela »
"The castle Antrax?!"

Utloggad sixx451

• Medlem
  • *
    • Super Mario?
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2009, 15:48:24 PM »

Du har flera poäng i din post med, ;)

Iron Maiden hade jag "glömt" bort, skulle säkert fungera.

Jag förstår vad du menar av att du hade väntat dig mer av TB RB, det är bara det att jag blev så jävla tagen i mitten av spelet med dessa musikvideos, och den täta atmosvären runt hela spelet.

DOCK, är det jävligt kort.. Tror jag har spelet spelet två ggr, klarade det på gitarr första gången, trummor andra. Dags att ge sig på "challenge"-kapitlen och den (svåra) basen. Sången är jag också sugen på...

ANG. Midi: Googla. Jag vet flera som kör med "riktiga" trummor osv... Tror det var MrVista här på forumet som hade miditrummor.. Hör med han!

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Jonas
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2009, 20:29:49 PM »
Aaah, jag ska kolla med mr Vista =)

Har kört igenom delar av spelet (inte hela än) på trummor, bas och gitarr. Har spelat mest multiplayer med bas/gitarr och sång eller trummor och sång.
- Kort sa Bill.
- Med gott sa Bull.  ;)

Som Beatles nerd så har man ju iaf lallat med i texterna ett par gånger .... under de senaste 28åren *harkel*  (köpte Let It Be när jag var 9år...)

En sak som driver mig till vansinne är faktiskt Ringos... klart "o-ortodoxa" fills under SGT Pepper, White Album. Frugan trodde jag fått en hjärnblödning när jag satt och nötte samma låt gång på gång bara för att "det ska gå".. =)
Hans fills är tamme 17 värre än Pauls basspel stundvis ;)

// Jonas
"The castle Antrax?!"

Utloggad sixx451

• Medlem
  • *
    • Super Mario?
« Svar #5 skrivet: november 02, 2009, 15:54:12 PM »
Jepp, Ringoo är rejält underskattad som trummis..

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Jonas
« Svar #6 skrivet: november 04, 2009, 00:52:19 AM »
Riktigt trevliga online-multiplayer-spel. ... ser fram mot ett X-Beatle-boy band ;)
Största nackdelen är nog antalet onlinespelare som gör att man får vänta en stund medan spelet samlar ihop spelare. Samt att iaf jag får dåligt självförtroende när man ser hur grymt duktiga många är på "musik-tetris" ;D
"The castle Antrax?!"

Utloggad sixx451

• Medlem
  • *
    • Super Mario?
« Svar #7 skrivet: november 04, 2009, 08:36:39 AM »
Riktigt trevliga online-multiplayer-spel. ... ser fram mot ett X-Beatle-boy band ;)
Största nackdelen är nog antalet onlinespelare som gör att man får vänta en stund medan spelet samlar ihop spelare. Samt att iaf jag får dåligt självförtroende när man ser hur grymt duktiga många är på "musik-tetris" ;D

Ja, jag konstaterade redan förra året att det är som med fotbollsspelare.. Man har sin bästa tid som gamer innan 35-års strecket. Man hänger inte med lika bra längre, och kidsen är galet duktiga på GH och RB.

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Jonas
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2010, 01:17:47 AM »
Avdelningen "easy-achievement".

I "Rockband: The Beatles" finns ett achievement som nog kvalar in blan de enklare (med undantag för idiotiska "du har startat spelet för första gången"-achievements).

Authenticity 10G
Finish any song as a Bassist with Lefty Mode turned on, hitting at least 50% of the notes

1) Ställ in så att du kör "lefty".
2) Välj låten "Her Majesty" från Abbey Road. Gärna på expert-nivå.
3) Förbered dig på att spela ...gärna med någon form av kolhydrat-laddning...etc ;)

*TADA!*
10 nya G i din samling... ;D
"The castle Antrax?!"

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Jonas
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2010, 00:48:33 AM »
En liten "spoof" på temat ...

"Rockband what is that, a breakfast cereal?"