Ja, du har flera poäng där tycker jag!
Som du säger: Aerosmith** var ett dåligt försök som känns lite som GHIII fast med ett blekt och halvdåligt urval av låtar. Ett halvhjärtat försök som känns tveksamt engagerande. Och ang andra grupper så håller jag med fullständigt. VanHalen fyller inte ut ett spel ...för så "magisk" har inte deras historia och låtar varit. Även om de spelat in många bra låtar. Metallica har jag tyvärr inte spelat ännu mer än lite tester tills att spelbutikens innehavare bad mig gå vidare eller öppna "lädret". Sedan sk det ju även finnas någon AC/DC version på temat som jag bara kastat ett öga på i förbifarten.
...jag vet ärligt talat inte riktigt vilka grupper som skulle kunna klara att bära en helt egen spel-release.
Kiss skulle helt klart fungera.
Eventuellt skulle Queen vara ok (kan samtidigt falla väldigt platt).
Pga sin tillgivna fanskara så skulle Iron Maiden kanske klara det.
Rolling Stones kanske genom sin oerhört långa karriär ....
Du formulerade det väl här:
"Annars finns det få band att kaliber som klarar av att bära ett helt spel", "Det måste vara ett band som var ikoner för sin tid och som var speciella och är lätta att tolka för att få fram någon slags magi mellan musik/band och spelare."
Och om man jämför tidigare inkarnationer av spelidéen med det så har RB-Beatles många fördelar och ffa utmaningar som gör spelet till något "lite extra".
Allt från att du (om du vill) kan köra Gitarr, bas, trummor och tre st sång. Gör att spelet får en ny dimension.
För "musik-tetris" där man samtidigt ska försöka sjunga ökar svårigheten avsevärt.
Och visst har man gjort ett jätte jobb med cut-scenes, bakgrund-videos, och att spelet ska hålla sig till historien etc.
Men jag hade nog förväntat mig "MER" ...har bara lite svårt att sätta tummen på vad.
Ps:
När ska någon speltillverkare integrera midi i sin konsoll så att man kan använda midi-instrument?
Skulle vara jättekul att prova spela RB-Beatles (tex) med midi-trumset istället för original plattorna.
Jag köpte det för att min GHIII gitarr var trasig och för att Aerosmith var billigare inkl gitarr än vad bara en vanlig GHIII gitarr hade kostat att köpa på tex Rusta. Spelade fö igenom det ganska snart och har nog bara spelat lite multiplayer med frugan sedan dess.