Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: Dragon Age: Origins  (läst 825 gånger)

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 946
  • Bakom huset framför dig till vänster!!
Dragon Age: Origins
« skrivet: december 04, 2009, 18:41:52 PM »
Har spelat en sådär 10 timmar av spelet och är lite småförtjust i det. Nån mer som sitter och nöter?

Kanske någon som har koll på lite spellmaking, trapmaking m.m? Ja och hur man byter partymember i sitt party man går runt med... har inte klurat ut det ännu.. :-[

Grymt kul om ni gillar rollspel. Kan rekommendera det. Har knappt tullat på mainstoryn än för den delen heller. Massa sidequests.  :D

Utloggad Zizzimor

• Xboyz Veteran
  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
Re: Dragon Age: Origins
« Svar #1 skrivet: december 07, 2009, 15:03:03 PM »
Jag är ju inte så lite galen i rollspel och måste säga att detta spelet är tokigt roligt!!!
Kan dock tänka mig att det är svårt att spela om man inte tidigare har någon erfarenhet
av rollspel. För mycket handlar om att byta rustning ordna skills samt pausa i strider som
ibland liknar lite schack. Spelet är otroligt välgjort och varje val du gör formar spelet.

Jag har nu 33 spel timmar men har hört att det behövs 60-90 för att klara spelet^^.

Om ni gillade Mass Effect och kantänka sig lite mer avancerade kontroller är detta spelet för dig.

Och till dig Subita: Trapmaking är något du kan träna vem som helst i spelet i och där du behöver köpa recept samt ingredienser för att göra. Ett tips är att slänga upp massa fällor sen beordra ditt party att stå still och springamed din starkaste gubbe fiender som springer in i fällorna.  Du måste värva folk du träffar att strida med dig och när du har några kan du byta mellan dem enkelt med menyn på vänster knapp där du kommer åt spells samt potion mm.

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
« Svar #2 skrivet: december 07, 2009, 16:05:41 PM »
Kom på det där med att byta karaktärerna efter ett tag.. Men som sagt det var en del pill med rustningar och annat. Dock så är svårighetsgraderna ganska galna. Skulle nog säga att easy är medium på liknande spel. Då finns det tre svårighetsgrader till tror jag..  :o

Sitter inte och byter så mycket spells och annat under striderna utan kör de man har i snabbkommando nere till höger. Dock så märker man om man laborerar lite så går striderna lite lättare än bara när man köttar på.

Stort plus till de extremt välgjorda dialogerna. Hur skönt som helst när Morrigan börjar stöta lite på Sten när man spatserar runt i Orzammar.. hehe. Dom verkar båda gilla det rough..  :P

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1983
    • Xboyz.se
« Svar #3 skrivet: december 07, 2009, 17:35:59 PM »
Finns det någon Multiplayer i Dragon Age? Har lite dålig koll på denna titel måste jag erkänna... En sen "uppföljare" till Baldurs Gate typ... Eller?

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 505
    • karlbrannstrom.com
« Svar #4 skrivet: december 07, 2009, 18:18:40 PM »
Ingen MP i detta, det är ett rent rollspel. Tror Bioware har sagt nån gång att de inte är intresserade av MP för att de vill berätta historier. Hur det rimmar med deras onlinerollspel Star Wars: The old republic vet jag inte, det är väl lite av båda antar jag.
Ignorance is bliss

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #5 skrivet: december 07, 2009, 19:31:13 PM »
Hmmm... Hur RPG inte rimmar med Multiplayer begriper inte jag... Undrar om Bioware hört talas om ett litet spel som heter World of Warcraft? Det är så himla synd att Multiplayer/Co-op utlämnas i så många spel. Tänk er hur kul Fable skulla vara i en riktig multiplayer. Tänk er att samarbeta i Assassins Creed II och att kunna byta köpa saker av varandra. Ta ett spel som Saints Row, som i grund och botten är ett skitspel: ful grafik och konstig kontroll. Men co-op läget gör det till ett jätteroligt spel. Jag är SÄKER på att spel som Mass Effect, Dragon Age och många andra titlar skulle vinna på ett genomtänkt multiplayer läge. Och vad hände med MMORPG till 360 som det pratades vitt och brett om när Microsofts Nextgen konsol släpptes?

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1325
« Svar #6 skrivet: december 07, 2009, 19:45:14 PM »
Fast ibland känns det som om jag är den enda kvar på planeten som faktiskt uppskattar en riktigt välgjord story i singleplayer än nåt halvrafs i multiplayer. Det känns som om många speltillverkare nuförtiden slänger in nån halvgenomarbetad (om ens det) multiplayerfunktion bara för att "det skall vara med". Jag spelar faktiskt hellre en välgjord kampanj/story än nåt halvkasst multiplayerlir. Jag tycker om att sitta i soffan med storys som Mass effect eller Wing Commander och bara njuuuuta och inte behöva bry mig om en massa annat löst folk på Live. Tycker det är BRA att vissa satsar enbart på en riktigt bra singleplayer och lämnar multiplayerdelen helt.

Sen är det såklart riktigt skoj att lira MP men inte jämt.

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #7 skrivet: december 07, 2009, 20:03:28 PM »
Det jag menar är att just RPG spel uppmanar till riktig skön relaxad MP till skillnad från shooters mm. Ta tex när du och jag lirar Forza, Over G eller IL-2: vi bara glider runt och "småfiser". Tänk vad kul att göra det i ett rollspel: "Aha, så här ser det ut hemma hos Kilrah i Fable 2" eller "Undrar om Kilrahs Super-Dunka-Donk-Svärd är till salu? Jag skulle behöva det på nästa uppdrag". Och just det där med att kunna ladda upp bilder och filmer på vad man hittat på i Singleplayerdelen i ett spel och/eller att köpa/byta prylar tycker jag tillför massor till ett spel. Eller att kunna hoppa in i ett uppdrag och hjälpa till om någon har problem, jaga dumma achievements tillsammans, osv, osv.

Jag tycker också att dåliga MP-lägen kan kvitta. Det jag vill ha är BRA MP-lägen!  ;D

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
« Svar #8 skrivet: december 07, 2009, 20:16:12 PM »
Spelet i sig tycker jag är lite likt Warhammer Online m någon testat det? Inte så mycket gull gull som i world of warcraft.. ;)

Sen så är det här spelet gjort egentligen för att spelas på PC skulle jag gissa på. Men det är riktigt väl genomarbetat, med dialoger, historia och handling. I like a lot! Tiden bara försvinner iväg.

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
    • karlbrannstrom.com
« Svar #9 skrivet: december 07, 2009, 22:11:31 PM »
Tänk vad kul att göra det i ett rollspel: "Aha, så här ser det ut hemma hos Kilrah i Fable 2"  

Är det inte precis det man kan i Fable 2??  :o

Inte för att co-op läget är nåt att ha i Fable 2 men det gårju att hälsa på i varandras världar och till och med ställa till med oreda...eller??

Annars håller jag med Kilrah. Jag är också en av dem som fortfarande älskar att sitta djupt nersjunken i en bra story (till skillnad från storyn i MW2  :P). Och när jag gör det så har jag verkligen inget emot att jag göra det själv. I till exempel GoW2 spelade jag igenom spelet helt och hållet i co-op, inte en minut ensam, och jag minns inte mycket av storyn. I Mass effect så var jag själv och minns allt klart och tydligt. Men samtidigt är delad glädje som sagt dubbel glädje, och bra co-op lägen är något jag tycker är roligare än MP i många fall.
Ignorance is bliss

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
    • Xboyz.se
« Svar #10 skrivet: december 08, 2009, 14:37:09 PM »
Nix! I Fable interagerar man med "Orber" - runda klot som representerar dina vänner och som flyger omkring i landskapet. Man kan byta prylar osv men man kan inte spela tillsammans med de figurer man skapat... Man kan spela uppdrag ihop, men det är då bara hosten som får ha sin egen karaktär. Gästen får spela med nån trist standardgubbe... :'(

Som jag ser det är ju poängen med RPG'er att man skapar något med sin karaktär - fixar upgrades, utrustning och i vissa spel meckar med kläder och utseende. Då hade det ju varit kul att visa upp sin figur för andra spelare, ungefär som man gör med sina pimpade bilar i Forza...

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
    • karlbrannstrom.com
« Svar #11 skrivet: december 08, 2009, 15:15:37 PM »
Nix! I Fable interagerar man med "Orber" - runda klot som representerar dina vänner och som flyger omkring i landskapet. Man kan byta prylar osv men man kan inte spela tillsammans med de figurer man skapat... Man kan spela uppdrag ihop, men det är då bara hosten som får ha sin egen karaktär. Gästen får spela med nån trist standardgubbe... :'(

Som jag ser det är ju poängen med RPG'er att man skapar något med sin karaktär - fixar upgrades, utrustning och i vissa spel meckar med kläder och utseende. Då hade det ju varit kul att visa upp sin figur för andra spelare, ungefär som man gör med sina pimpade bilar i Forza...

Just det, så var det. Nån ful standardgubbe blev man. Jag kan hålla med om att poängen är att visa upp sin karaktär, det är synd när man inte kan det. Fast i spel som Mass effect, där man inte bygger ett hem, skaffar en fru och så vidare, spelar det inte så stor roll kanske. Där är ju bara målet att ha sex med nån utomjording...hehe.  ;D

Ignorance is bliss

Utloggad Zizzimor

• Xboyz Veteran
  • Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: december 08, 2009, 18:17:13 PM »
Spelet är i vilket fall otroligt välgjort. Aftonbladet ger det +++++
vilket är högsta betyg. Men jag håller med El hadji med att det borde finnas
multiplayer options. WoW är ett helt annat spel som jag ännu inte har hittat något
liknande på en konsol dock är DA ett riktigt äventyr som är oerhört beroendeframkallande.
Man skall kunna övertala de mesta karaktärer i spelet att följa med in i sängkammaren^^ Har inte lyckas med rätt
raggningsrepliker än så jag gick istället in på ett bordell och betalade för det.

Det som jag tycker är speciellt är att man ofta måste välja mellan olika svåra val. Ska du döda mamman för att rädda sonen eller ska du spela en timme extra för att rädda båda? Jag slog ihjäl morsan och sålde sonen till en demon....

Utloggad KluddKalle

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
    • karlbrannstrom.com
« Svar #13 skrivet: december 08, 2009, 18:20:22 PM »

Det som jag tycker är speciellt är att man ofta måste välja mellan olika svåra val. Ska du döda mamman för att rädda sonen eller ska du spela en timme extra för att rädda båda? Jag slog ihjäl morsan och sålde sonen till en demon....

HAHA! Var det ett svårt val menar du?  ;)
Ignorance is bliss

Utloggad Zizzimor

• Xboyz Veteran
  • Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: december 08, 2009, 21:16:14 PM »
He he inte direkt men det fick följden att en av mina bästa gubbar tyckte jag var för rå och hänsyslös
och ville lämna min grupp. Detta tog han upp  9 speltimmar senare... Så allt man gör påverkar utgången av spelet.