Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: Får man gnälla lite om spel i allmänhet och onlinespel i synnerhet?  (läst 216 gånger)

Utloggad Pindaroz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 188
Hej,

sitter så här på söndagskvällen och känner mig nästan lite uppgiven. Inte deprimera, men har något som gnager lite lätt i mitt bröst. En liten vagel i ögat som inte riktigt vill försvinna, som konstant påminner mig om att inte är helt som det borde. För att ventilera mig lite så tänkte jag gnälla av mig lite! Så vill du inte höra gnäll och mindre konstruktiv kritik om det nuvarande spelutbudet så kan du antagligen sluta läsa... typ nu.

Jag minns för ett år sedan lite knappt när spelutbudet var sämre än... jag vet inte, men genuint skituselt. Det fanns knappt något spel man suktade efter. Sen kom den makalösa senhösten/vintern med Modern Warefare2, Left4dead2, Operation flashpoint etc. En viss eufori infann sig utan tvekan och äntligen kände man den odelade glädjen att det fanns mer spel än man hade råd till och tid till att spela.

Men nu känns det återigen lite som en torrperiod återigen har infunnit sig. Själv är jag makalöst ointresserad av att spela spel i min ensamhet. Vilket gör att spel som ME2 som skall vara otroligt säger alla, faller bort. Bayonetta lika så... har fått maxbetyg av många tidningar/sidor men det är lixom inte min kopp med te. Dantes Inferno skall också föreställa ett bra spel där man skall trycka på X-knappen 2.8/sekund för att klara sig bra.  Bioshock 2 är på intågande... och trots att det säkert är fantastiskt vill jag inte virra runt ensam i en vattenvärld...

Så vad gäller om man gillar att kämpa online? Jag drog igång Operation flashpoint lite snabbt. Hittade två spel, med en person i varje. Det funkar inte. OFDR är ett bra spel! Tyvärr kommer jag på mig själv att tycka att spelet är bättre i "fantasin" eller när jag tänker på det än när jag verkligen spelar det. När kompisar/xboyz lirar och man kan haka på är allt kul, men man måste hitta spel som är gångbara snudd på varje kväll.

Halo 3 är nu det spel som jag lirar mest online. Det släpptes i september 2007 och jag blir tårögd om inget har gjorts efter detta som kan matcha det! Kör även lite team fortress 2 och det släpptes väl snudd på samma vecka? Eller inom en månad iaf. 

Så om du fortfarande är med mig (trots mitt gnäll) kan du frälsa mig? Finns det något spel där man kan njuta online action med ett vapen i hand? Bad Company 2-demot har jag kört lite och det är inte heeeelt illa. Tycker att battlefield gemensamt har att alla figurer rör sig lite konstigt och ryckigt. + att det är kartor, mätare och det ena och det tredje som visas på skärmen. Kanske kan bli något... Men hur länge?

Eller är det så att Modern Warefare 2 är det som gäller? Enligt min friendslist är det nog så... Eller är det Left 4 dead 2 som kommer dominera? Zombiespel är trots allt alltid zombiespel (och är per definition aldrig dåliga).

Och vilket spel på live blir det som håller om ett år? Eller om två år? Eller får vi invänta någon kommande titel? Halo Reach kommer säkert bli tungt! Men hur länge? Eller?

Lite osäker på vart jag vill komma med denna tråden. Känner bara lite frustration av att man... köper spel, spelar ett litet tag. Och sen är det något nytt som gäller. Man fastnar inte för något under en längre en tid. Gräset skall va grönare på andra sidan. "Nästa spel kommer alla att spela...Det måste man skaffa".

Spelen på hyllan bildar nu en rätt snygg hög. Varför har jag då inget att spela? 

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1983
    • Xboyz.se
Re: Får man gnälla lite om spel i allmänhet och onlinespel i synnerhet?
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2010, 20:53:48 PM »
Jag håller med dig till viss del. Men on MW2 är "frälsningen" är vi ganska illa ute...  ;D Just nu sitter jag som så många andra fast i ME2 och det ordentligt. Jag brukar varken bry mig om "1-spelarspel" eller rymdspel och ändå kan jag inte sluta spela. SÅ bra är det! Men när jag är klar med första genomspelningen av ME2 kommer jag garanterat att återuppta spel som Forza 3, OFDR, IL-2 och tom gamla Over-G. För mig handlar spelupplevelsen till stor del om sällskapet online och därför AVSKYR jag rankade, publika matcher. Jag spelar allra helst privata matcher där alla med rätt inställning är välkomna. Fuskande skränpellar göre sig icke besvär!

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad TRUCKERSMAJKEL

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1226
  • \m/(-_-)\m/
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2010, 21:04:58 PM »
Det kommer nog alltid nåt som är hetare skulle jag tro så inget spel håller i
en evighet för den stora massan.
MW2 har stor potential att räcka väldigt länge för att det finns
så enorma mängder spelare som drabbats av galna cod-sjukan.
Left 4 Dead 2 ligger nog också ganska bra till just för att det är
så enkelt att komma in i ett spel och det finns även där en rejäl
skara med zombie-freaks inkluderat mig själv som gör vad som helst
för att få gå lös med diverse tillhyggen på de stackars zombiesarna.
L4D2 är ett väldigt socialt spel och tenderar att inte bli så "allvarligt"
som tex. MW2 kan bli.
Vi brukar lägga oss i ett å samma party när vi spelar Versus just för
att vi skrattar så jäkla gott åt varandras galna påhopp.
Det är just detta som gör L4D2 till ett toppenspel även fast det är
långt ifrån det snyggaste och mest avancerade spelet som gjorts.

Utloggad Pindaroz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 188
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2010, 21:25:49 PM »
Hej!

Tackar för svaren! (då jag är tveksam om jag egentligen förtjänar dem) :) .

Jag älskade left4dead så jag kan inte tänka annat än att jag skulle älska tvåan! hade det inte varit för att valve lovade guld o gröna skogar med ettan (det skulle komma en massa extra materia och annat l, men istället kom ju tvåan) så hade detta nog varit inhandlat för längesedan! Är nog bara lite rädd att det snart skulle poppa ut en 3a och jag skulle vara tillbaka i samma sits :)

Sen håller jag med Hadji om att sällskapet är så himla viktigt och att rankade matcher och annat är av ren ondo! Tror alla har haft sin beskurna del av fuskande, skrikande och störiga amerikanska (och andra nationaliteter med för den delen) ungdomar! Med det argumentet kanske man borde ge singelplayer-spelandet en ny chans ;)

Kanske är mitt problem att vyn är mer än begränsad... kanske får ge me2, AC2, Biochock och bayonetta en chans :)

Utloggad Mjr Malfunction

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 501
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2010, 16:03:15 PM »
Jag har nog aldrig blivit så besviken som när jag insåg att ME2 saknade coop multipayer funktionen.
Ja jag vet att det skulle vara skitsvårt att göra men va 17, de skickade folk till månen redan på 60-talet....

MW2, känns som jag spelat i flera år nu, enda sen COD 4 kom.
Ibland är det sköj o hoppa in för att få lira med sina vänner.

Jag känner att OFDR är det starkaste kortet någonsin på MP fronten, den enda nackdelen är att inlärningskurvan är lååååååååång, det är å andra sidan är det spelets största fördel eftersom alla med galna-COD-sjukan redan har försvunnit.

Jag o Hadji har kört några experiment runder på skoj och har då och då upptäckt hur spelet verkligen fungerar och hur man skall spela.
Det första man skall göra är att glömma allt vad COD taktik (???!!!???) har att erbjuda och börja tänka militärstrategi till 150%.
Lär dig hantera dina trupper och låt de göra jobbet, som en riktig commander.
Då kan man vinna stora slag utan att skjuta ett enda skott.
Men kom även ihåg, det är i coop man kan sopa banan med fi så det ryker om det.

Pussiljumsken o granatsplitterihåret
Mjr M a.k.a. Jörgen

Utloggad MrVista

• Teknisk Guru
  • Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 469
    • TheRealMrVista
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2010, 14:35:35 PM »
Personligen spelar det ingen större roll vad jag spelar, så länge jag gör det i gott sällskap.
MW2 går hårt nu enbart för att det är där alla andra är, men det hade lika gärna kunnat vara Ice Climber 8 person co-op...

Utloggad OdyseeTheReal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2010, 18:45:45 PM »
Nya AVP?

Edra T.

Utloggad Knotan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 74
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2010, 18:28:32 PM »
Det kommer nog alltid nåt som är hetare skulle jag tro så inget spel håller i
en evighet för den stora massan.
MW2 har stor potential att räcka väldigt länge för att det finns
så enorma mängder spelare som drabbats av galna cod-sjukan.
Left 4 Dead 2 ligger nog också ganska bra till just för att det är
så enkelt att komma in i ett spel och det finns även där en rejäl
skara med zombie-freaks inkluderat mig själv som gör vad som helst
för att få gå lös med diverse tillhyggen på de stackars zombiesarna.
L4D2 är ett väldigt socialt spel och tenderar att inte bli så "allvarligt"
som tex. MW2 kan bli.
Vi brukar lägga oss i ett å samma party när vi spelar Versus just för
att vi skrattar så jäkla gott åt varandras galna påhopp.
Det är just detta som gör L4D2 till ett toppenspel även fast det är
långt ifrån det snyggaste och mest avancerade spelet som gjorts.

Nästa uppdrag hemma:
Den som dödar truckers mest i versus slipper diska.. :D