Ring Lyxfällan på TV3, jag behöver deras hjälp!!
Nä jag tror, hoppas och ....öööh...hoppas att det inte är så alvarligt.
Men efter en kväll med Lips - Partyhits så känner jag mig... "gurka och grovsalt...dawez.. get it?" ... För er andra som inte är med på den bit internhumor som ni nu förhoppningsvis oförstående läste men inte förstod så kan jag säga..
"Det här är inte bra!"
Om du som läser har råkat titta i tråden som Honko lade upp om "Van Halen - gitarrhjältespelet" (länk:
http://xboyz.se/forum/index.php/topic,1673.0.html ) så kommer det här att kännas som deja vue.
Lycklig av det lilla rus som infinner sig av att man nu plockat ut ett spel samma dag som det lanseras.. Så kastar man in den i kryzzlådan där hemma. Familjen sitter bänkad i vardagsrummet och de nu välkända små ljudslingorna som kännetecknar att Xboxen-mår bra, att det är ett spel från InIs som distribueras via Microsoft etc etc... ljuder ur högtalarna.. Men vad är själva grejen denna gång?
Gränssnittet är det samma som Lips no#1 hits. Så inga nyheter på det planet.
Bläddrar runt bland menyerna... och hittar följande uppdateringar jämfört med tidigare två lips utgåvor.
1) Fler Awards (prylar som du låser upp och som du sedan kan använda för att spöka ut din avatar).
2) Nya låtar.
Men... Nya låtar kan man ju ladda ned en och en eller i grupp av ett par tre st om man nu råkar gilla en grupp och vill göra ett lite mindre dåligt köp. Och vad är grejen med att låsa upp ett par boots till avataren ....för att man klarar av att sjunga YMCA till 100% och med alla rörelser tajmade...
-Well, inget som gör undertecknad sömnlös iaf.
Men nu ska vi inte såga spelet i förväg.. för ännu är inte huvudfunktioinen testad..
Här dyker det upp ännu en nyhet..
Tidigare kunde man välja mellan Solo/Duell och Duett -läge när man startar låten.. (olika spelformer).
Nu har man ...TAADA!! ..separerat dessa så man har Solo och Duell OCH Duett -läge att välja på ..... Tyvärr så fanns det ingen intuitiv skillnad mellan Solo och Duell -läge... Så vad är grejen?! (Vet inte, ska läsa på lite mer och uppdatera inlägget senare).
Edit: Ovanstående indelning infördes i no#1 hits.. men förklaringen på skillanden får jag återkomma med....Efter att gått igenom en massa låtar under kvällen så måste jag säga att det som eg gav mig något (förrutom låtar som man eg kan ladda ned till tidigare Lips-inkarnationer.) Var att man som tidig spelare av spelet ALLTID hamnade på pokal och ofta ända uppe på guldpokal-nivå i låtarna (om man gör bra ifrån sig så belönas man med pokaler.. fånigt, men en mini-egotripp). Tyvärr så är det lite självbedrägligt...ungefär som att vara stolt lvl100 spelare när man eg köpt sig statusen genom fusk etc etc. För man ligger inte på guldnivå bara för att man väljer en obskyr-skräplåt på ett nytt spel.
Efter första låten så blir jag uppgraderad till en ny nivå.. som inte funnits i tidigare spel.. NYHET!!.. "Internationell superstjärna" (eller ngt sånt).. Funderar för mig själv på vad nästa nivå blir i nästa version av spelet....
-Intergalaktiskt über mega super stjärna
Det kommer även ett par achievements som jag tidigare jagat men som tydligen lagts till i Lips-konceptet för just Partyclassics -spelet.. -Trevligt! .. en liten egotripp även detta.
Ser att den listar låtarna från dlc och tidigare versioner av spelet och håller isär dem.. bra bra.
Hur är låtarna då?
Jo som 70-talist så ligger många låtarna och skalpar i långtidsminnet.. Alana Myles, Kiss, Dusty Springfield, The Knack, Poisson, Four non blondes osv osv..
Så det är eg ganska blandat och en trevlig blandning. Hade kanske önskat ännu lite fler låtar i ett nytt spel som detta. Men tydligen så är 40st (kan minnas fel) ett lämpligt antal enlig Inis/Ms.
Nåja.. bundlar man förmycket så tappar man $$ på DLC...
Och det är här som problemet kommer.
Hade detta spel inte kunnat vara en "songpack" skiva?
-Jopp!
Tillför detta spel så pass mycket nytt att det skulle vara svårt att distribuera det som DLC?
-Nope!
Det är en delikat balansgång... precis som för Guitarhero, Rockband makarna..
Vad är eg ett nytt spel?
Räcker det med nytt innehåll för att man ska kränga det som nytt spel till fullpris?
Skulle folk köpa "Forza 3 - Nurnbergring, Spa - edition" och sedan ett par månader senare köpa "Forza 3 - Monaco, Anderstorp -edition" till fullpris när de redan har "Forza 3" i grundutförande?
Detta är upp till var och en..
Personligen så tycker jag att nya versioner av ett spel gärna får innehålla något NYTT.. Inte bara mer av samma.
Mer av samma = DLC
Mindre uppdateringar av spelets funktioner = DLC
Helt nytt spel = ja du förstår..
Det räcker inte med att man distribuerar spelmotorn på samma skiva som "mer av samma" för att det ska klassas som ny version.
Så om jag fortsätter på min tidigare tes om att Lips inte var riktigt klar när den kom så ser släktträdet ut så här.
Lips - version 0.9 Beta
Lips no#1 hits - version 1.0
Lips Deutsche partyknaller - version 1.0.1 DE
Lips Party classics - version 1.0.1 EN
Mao.. Vänd på steken nu..
Låt folk köpa Lips, och sedan bundla de andra releaserna och kanske lite extra specialedition låtar i en release..
Jämför med Gears of War 2 - Game of the year edition... etc etc
Kan EA låta en uppdatering till Burnout paradise till v1.9 vara 1,7GB (och den måste man ha om man ska spela live.).
Så varför inte lägga in uppdateringen av spelmotorn, gränssnittet i en ver 1.5-patch och sedan köra låtarna som med spelet bundlat DLC eller rent DLC för de som inte köpt den nya releasen.. (hmm..vm i lååång mening utan punkt).
Så om du inte har något Lips-spel och gillar singstar, karaoke idéen så köp då första Lips eller Lips no#1 hits på rea.
Lips Party classics är inte värt pengarna om du inte har 500kr förmycket och har Lips-nerd tatuerad i pannan.PS: Eventuella stavfel, syftningsfel, otydlig struktur och felaktigheter skyller jag på den sena tidpunkten när detta skrivs. På något sätt så blev inspirationen förstor, så att det blev viktigare att skjuta denna denna release i knävecken än att spela forza3, l4d2, diska och....ja just gå och sova i vettig tid..
=========================================================EDIT: En bra funktion är att om man spelar "Partyclassics" och väljer en låt som kommer från "no1 hits" så behöver man bara byta skiva en gång... dvs man byter till "no1 hits" och kan sedan fortsätta spela efter låten... Inte som om man byter till gamla Lips , då måste du även byta tillbaka tilll det nyare spelet efter låten.
Tänkte testa senare att ladda ned alla tre skivorna till hdd och se om man då slipper detta "jidder" helt.