Ja en bra fråga. Tror att det finns varianter av den på forumet sedan tidigare.
Man har resonerat om att spelen skulle vara dyrare, det skulle vara lite svårare att skapa nya live-konton, enklare att "banna" eller från centralt håll bättre efterkontroll av "spelare" som faller utanför mönstret.
Tror att höja priset på spel och att göra det svårare att skapa nya live-konton är svårt.
Då båda dessa inkräktar på M$ och speltillverkarnas lust att slussa in nytt folk i xbox-plattformen, xbl och tillhörande spel. Blir lite som jag tagit upp tidigare ... lusten att tjäna pengar är större än man uppfattar problemet med "avarterna".
Personligen så skulle jag önska att man var hårdare från MS/XBL.
I kombination med att man delade in världen i olika zoner (ex USA, Central och sydamerika, Afrika och mellanöstern, Europa, Asien, Austrialien) så skulle man ha en chans att bättre hålla koll på spelarna och sänka trösklarna för "spelare som faller utanför mönstret".
För så svårt borde det inte vara att sätta upp ett regelverk per spel.
<Xh spelat och med följande achievement, rank = FUSK!!
Frekventa nätverksstörningar vid XBL-spel = troligtvis lagswitchare -> hänvisad till "Underground-zon och tillhörande server"
Osv osv... jag vet inte om jag är på rätt spår. Men jag tycker att intresset att "rensa upp" bör komma från MS.
För om de låter XBL-degenereras så kommer de inte att ha ngt att erbjuda om ett antal år.
// Jonas - Är på DDR-humör idag

EDIT :
Sak tillägga att det enda spel jag har haft problem med ovanstående är Gears of War.
Och jag antar att det finns andra spel där problemet är större.