Är det någon mer än jag som har någon nördhobby? Jag har nämligen helt snöat in på att måla soldater i skala 1:32. När jag var liten hade jag alla Airfix soldater i skala 1:32 och de flesta i skala 1:72. Men målning var det inte tal om! Nej, ut i trädgården och leka krig var det som gällde. När man blev lite äldre blev gubbarna fina måltavlor för luftgevär och kinapuffar. Farsgubben hittar
fortfarande små omålade medlemmar av ANZAC, brittiska 8:e, och US Army när han påtar på tomten!
Häromveckan var jag och familjen i en välutrustad leksaksaffär i Uddevalla. Till min förvåning har man åter börjat sälja dessa Airfix miniatyrer! De försvann ju helt efter försäljningsförbudet som utfärdades i flum-Sverige i slutet av 70-talet... Självklart blev junior mer än intresserad eftersom han leker med överlevare från mina 70-tals divisioner som finns kvar. Men den här gången tänkte jag att jag skulle måla dessa plastfigurer ordentligt. Så nu sitter jag vid köksbordet på lediga stunder med mina Humbrolfärger och pysslar. Och det är skitkul!

Hittills har jag målat:

Och snart är även dessa klara:

Bilder utlovas inom kort!
Planerna börjar nu växa i skallen på att bygga ett riktigt WW2-diorama...
Finns det fler modell-/skalbyggare här på Xboyz.se tro? Vore ju kul att kunna byta lite tips och idéer. Jag bygger även flygplan (också WW2) då och då...