Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: Sniper: Ghost Warrior (NY TRÅD)  (läst 451 gånger)

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1985
    • Xboyz.se
Sniper: Ghost Warrior (NY TRÅD)
« skrivet: juli 30, 2010, 22:16:22 PM »
Den gamla tråden verkar ha flippat ut så jag lägger mitt senaste inlägg i en ny tråd:

Idag blev jag less på att inte ha nåt att göra när det regnade och drog ut till det lokala köpcenterghettot och kom hem med Sniper: Ghost Warrior. Och LITE roligare än att kolla på regnet är det. Men inte mycket... Vilket dyngspel!!! Utvecklaren slår sig för bröstet med fysiken för kulbanorna som tar hänsyn till vind och gravitation. Och visst den delen är riktigt skaplig. Synd då att man inte lade en spänn på att utveckla resten av spelet. För det suger något så kopiöst! Jag hade tänkt skriva en recension, men jag orkar inte med det just nu. Ska försöka sammanfatta vad jag anser här:

* Banorna i kampanjen är inte det minsta anpassade för sniping! De skulle kunna vara bra om nu inte utvecklaren klämt dit besynnerliga bangränser - gränser som ibland består av en liten pinne som inte går att kliva över eller också helt osynliga barriärer. Man tvingas alltså ta sig runt den snitslade banan på ett sätt som mer passar CQB-spel än sniping. Har spelat några timmar när jag skriver detta och jag tror inte att jag skjutit på längre avstånd än 250 meter ännu...

* AI't är bland det värsta jag skådat! Ibland kan motståndarna se dig igenom buskar, snår, ja tom byggnader och sänka dig på jätteavstånd. Ibland står de rakt upp och ner och du kan gå förbi dem utan att de märker något. Stealth-elementet i spelet fungerar pga AI't inte alls. Det är triggerpunkter som gäller för hela slanten och uppdragen blir en repetitiv slakt på korkskallar som har en enda vettig roll i spelet - att dö snyggt.

* Kontrollen fungerar rätt hyfsat. Synd att inte din karaktär rör sig lika smidigt... Man fastnar på den mest obegripliga ställen och det känns ofta som om man surfar ovanpå marken när man rör sig. När man kryper/ålar håller figuren bössan EXAKT likadant som när man går vilket ser urfånigt ut. Att man dessutom kryper igenom stenar och andra banelement gör inte upplevelsen bättre.

* Storyn i kampanjen är stenhårt scriptad och ibland fattar man inte att man är klar med ett banavsnitt när en filmsekvens dyker upp. Eftersom som ingen begåvad människa kommer att skaffa detta spel bjuder jag här på lite spoilers för att illustrera exakt hur scriptat det är:

I det första uppdraget ska man mörda någon elak bananrepubliksgeneral. Jag tog mig igenom de olika avsnitten i banan och till slut är det dags för att "take the shot". Jag siktar, håller andan och får in ett klockrent headshot. Det vet jag eftersom jag kunde följa kulans bana via den bullet cam (den enda coola funktionen i spelet) från det att den lämnade vapnets mynning tills dess att den träffade generalen i skallen och skickade honom och en okänd mängd hjärnsubstans genom rummet i huset där han stod. "Gött Mos" tänkte jag! Men icke... Enligt den envetna och politiskt korrekt inkvoterade kärringen i "sambandscentralen" börjar yla om att generalen kom undan... Spelet struntar alltså i att jag TRÄFFADE eftersom jag enligt storyn inte skulle träffa tydligen. Som ni förstår så höjer det ju inte stämningen i spelet nämnvärt. Jag har faktiskt skjutit gubbskrället en gång till längre fram - med samma resultat. VARFÖR I HELA FRIDEN GÖR MAN ETT SPEL PÅ DET VISET?!?

* Vilken shooter är komplett utan meningslöst röjande? Självklart har Sniper: Ghost Warrior också sådana element. Tyvärr funkar inte vapenkänslan för dessa alls. ALLA andra shooters har bättre CQB-röj än Sniper: GW. T.o.m. Naughty Bear! Som tur är har jag hittat en taktik som funkar: jag springer utav bara satan. Vips är CQB-banan avklarad.

* T.o.m Achievements verkar sakna känsla i Sniper: GW! Jag fick tex 60 (!) poäng för att skjuta några fiender (max 20 stycken, kanske färre) under en båttur på någon acetonflod i bananrepubliken. SEXTIO poäng?!?  Hade det inte varit för MP-cheevosarna hade jag lätt fixat 1000 av 1000 i detta spel. Men vem orkar ens prova att spela online? Handgranater och pistoler ingår i utrustningen... Gissa vad alla 1337-MLG-SnIp3Rz kommer att kasta till höger och vänster samt spraya med? Inte snipergevär iaf.  Och att då skjuta 2000 pers för en cheevo?!? Nej tack! Det kan kvitta...

Nej, nu ska jag kolla lite på TV och sen fortsätta med att skjuta korkade AI-soldater i nån bananrepublik. För själva snipandet är faktiskt rätt skoj och bullet cam'en är schysst. Synd att resten av spelet suger håriga bollar! :o
« Senast ändrad: juli 30, 2010, 22:25:06 PM av El Hadji »

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad Fkavipela

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 558
  • Jonas
SV: Sniper: Ghost Warrior (NY TRÅD)
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2010, 22:47:41 PM »
Tack för denna stund av skadeglädje, kreativa formuleringar och sågningar som skulle göra Black Adder helt ordblind...sorry, mållös. ;)

Nu hoppas jag bara på att de gör en "2"-a av Sniper: Ghost Warrior ...för ett sånt här koncept kan de inte släppa utan en uppföljare ;D

// Jonas
"The castle Antrax?!"

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1985
    • Xboyz.se
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2010, 18:03:22 PM »
Det behövs ingen 2:a (även om det KÄNNS som man fått nåt i 2:an efter stunds spelande) - det finns tillräckligt mycket mer att såga i Sniper: Ghost Warrior:

* Achievementfesten fortsätter: det finns en cheevo för att plocka två fiender med en granat. Vet inte hur många granater jag kastat rätt in i grupper av intet ont anande El Macho-muschprydda-banansoldater. Fick jag nån cheevo trots att gubbarna och deras kroppsdelar gjorde frivolter som platsar i vilken polsk cirkus som helst? Icke! Istället fick jag den nån timma senare när El Capitano Hönshjärna kastade en handgranat åt fel håll och dödade två av sina egna. Muchos gracias spelhelvete! Mer lättförtjänta GS på kontot.

* Har jag nämnt att AI't är dåligt? Isåfall ljög jag! Det är FRUKTANSVÄRT dåligt! Exempel: den snitslade banan går utefter en väg med obestigbara räcken på varje sida (räcken?!? mitt i djungeln? Är det för att Kalle Ankas fotografiska expedition inte ska åka i diket om de har den dåliga smaken att besöka detta hittepåland med Janne Långben bakom ratten?) Jag ser två patruller på vägen längre fram (på "radarn" - ett stycke tekniskt mästerverk som förstör 100% av spänningen i spelet). Jag betraktar dem i kikarsiktet och håller koll på mätaren (?!?) som visar om jag syns eller inte. Den ger ingen signal - alltså fungerar mitt camo. Ändå kan jag se hur Chiquita-brigaden börjar huka sig som skitnödiga Golden Retrievers - ett tecken på "skärpt beredskap" har jag lärt mig. Och mycket riktigt: helt plötsligt börjar det smattra - det låter ungefär som på en byggarbetsplats intagen av Arga Snickaren rejält speedad på hemgjort heroin. Ja, inte fasen låter det som skott iaf! Med andra ord inser jag att "stealth mätaren" inte fungerade den här gången heller och att patrull ETT har sett mig. Skotten slår ner omkring mig och vissa träffar men det spelar ingen som helst roll i detta läge för banansoldaterna är ungefär lika farliga som Findus bananpuré. Det intressanta är att skotten som slår ner är:

1. I otakt med hammarslagen (det låter verkligen som på en träslöjdslektion i ADHD-klassen - I shit u not!).
2. Kommer från vapenmynningar som är riktade åt alla håll utom åt det håller jag befinner mig i relation till skyttarna. Ändå kommer kulorna fram! De är banne mig mer magiska än kulan som tog kål på JFK! Den bytte bara riktning ett par, tre gånger...

Nåväl, dags att göra lite bananpuré: Jag ställer mig rakt upp mitt på vägen för att se bättre (den taktik som fungerar allra bäst och som av någon anledning gör att AI soldaterna inte ser dig och/eller träffar dig) och skjuter ner gubbarna i patrullen med schyssta headshots. Tror ni att patrull TVÅ 25 meter längre ner på vägen bryr sig? Nejdå - de har inte ens hamnat i Golden Retriever beredskap ännu - trots att Jorge, Christobal och Enrique (eller vad de kan heta) möter sin skapare mitt framför deras solglasögon. Alltså plockar jag dem också utan bekymmer och fortsätter min löprunda till nästa checkpoint. Sniper:GW är ett run'n'gun spel när det är som värst och det suger hårdare än en trimmad Electrolux "Linda Lovelace" DeLuxe. Men jag ska banne mig plöja igenom spelet för det är som en riktigt kalkonfilm - så dåligt att det nästan blir underhållande.

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1325
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2010, 18:12:23 PM »
Nästan sugen att skaffa bara för att!  ;D

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 171
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2010, 18:23:21 PM »
HAHAHA låter helt underbart  ;D

tack för fruktansvärt rolig läsning!

Utloggad Knotan

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 74
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2010, 19:42:09 PM »
Ungefär samma känsla jag fick av spelet när jag testade det (semester, hade ingt bättre för mig:p)
 Orkade till bana 4 eller så innan jag fick krupp, hela jävla smygelemtet gick och la sig där någonstans..

Utloggad dawez77

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 176
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2010, 10:45:19 AM »
Men jag ska banne mig plöja igenom spelet för det är som en riktigt kalkonfilm - så dåligt att det nästan blir underhållande.

Frågade min son om han tyckte det var dåligt eftersom han inte spelar det så mycket trots att det är nytt...han smålog lite bara, måste förhöra honom lite mer :)

Utloggad annasnuzz

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2010, 12:43:36 PM »
Jäkla skitspel :o Testade litegranna och huvva man blev direkt inte bortskämd med trevlig miljö och mer modern upplevelse av att få snipa lite skallar. Nää tur att det inte var jag i hushållet som köpte detta skitspel. Men nån dag kanske man ska ta sig igenom bara för att :P

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 400
  • Growing old is inevitable, growing up is optional!
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2010, 15:50:38 PM »
Jäkla skitspel :o Testade litegranna och huvva man blev direkt inte bortskämd med trevlig miljö och mer modern upplevelse av att få snipa lite skallar. Nää tur att det inte var jag i hushållet som köpte detta skitspel. Men nån dag kanske man ska ta sig igenom bara för att :P

Mmm, skyll på honom ;) Inte snällt :)

Tackar El Hadji för underhållande läsning. Länge sedan jag skrattade så här högt av ett foruminlägg.

Golden Retrievers, Bananpuré, acetonfloder och namn som Enrique och Christobal... LMAO

Skulle föreslå att du söker vård för du verkar sannerligen behöva det, men jag skulle tro att det skulle vara ett slöseri på resurser och medicinering ;)

Peace!
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock