Den gamla tråden verkar ha flippat ut så jag lägger mitt senaste inlägg i en ny tråd:Idag blev jag less på att inte ha nåt att göra när det regnade och drog ut till det lokala köpcenterghettot och kom hem med Sniper: Ghost Warrior. Och LITE roligare än att kolla på regnet är det. Men inte mycket... Vilket dyngspel!!! Utvecklaren slår sig för bröstet med fysiken för kulbanorna som tar hänsyn till vind och gravitation. Och visst den delen är riktigt skaplig. Synd då att man inte lade en spänn på att utveckla resten av spelet. För det suger något så kopiöst! Jag hade tänkt skriva en recension, men jag orkar inte med det just nu. Ska försöka sammanfatta vad jag anser här:
* Banorna i kampanjen är inte det minsta anpassade för sniping! De skulle kunna vara bra om nu inte utvecklaren klämt dit besynnerliga bangränser - gränser som ibland består av en liten pinne som inte går att kliva över eller också helt osynliga barriärer. Man tvingas alltså ta sig runt den snitslade banan på ett sätt som mer passar CQB-spel än sniping. Har spelat några timmar när jag skriver detta och jag tror inte att jag skjutit på längre avstånd än 250 meter ännu...
* AI't är bland det värsta jag skådat! Ibland kan motståndarna se dig igenom buskar, snår, ja tom byggnader och sänka dig på jätteavstånd. Ibland står de rakt upp och ner och du kan gå förbi dem utan att de märker något. Stealth-elementet i spelet fungerar pga AI't inte alls. Det är triggerpunkter som gäller för hela slanten och uppdragen blir en repetitiv slakt på korkskallar som har en enda vettig roll i spelet - att dö snyggt.
* Kontrollen fungerar rätt hyfsat. Synd att inte din karaktär rör sig lika smidigt... Man fastnar på den mest obegripliga ställen och det känns ofta som om man surfar ovanpå marken när man rör sig. När man kryper/ålar håller figuren bössan EXAKT likadant som när man går vilket ser urfånigt ut. Att man dessutom kryper
igenom stenar och andra banelement gör inte upplevelsen bättre.
* Storyn i kampanjen är stenhårt scriptad och ibland fattar man inte att man är klar med ett banavsnitt när en filmsekvens dyker upp. Eftersom som ingen begåvad människa kommer att skaffa detta spel bjuder jag här på lite spoilers för att illustrera exakt hur scriptat det är:
I det första uppdraget ska man mörda någon elak bananrepubliksgeneral. Jag tog mig igenom de olika avsnitten i banan och till slut är det dags för att "take the shot". Jag siktar, håller andan och får in ett klockrent headshot. Det vet jag eftersom jag kunde följa kulans bana via den bullet cam (den enda coola funktionen i spelet) från det att den lämnade vapnets mynning tills dess att den träffade generalen i skallen och skickade honom och en okänd mängd hjärnsubstans genom rummet i huset där han stod. "Gött Mos" tänkte jag! Men icke... Enligt den envetna och politiskt korrekt inkvoterade kärringen i "sambandscentralen" börjar yla om att generalen kom undan... Spelet struntar alltså i att jag TRÄFFADE eftersom jag enligt storyn inte skulle träffa tydligen. Som ni förstår så höjer det ju inte stämningen i spelet nämnvärt. Jag har faktiskt skjutit gubbskrället en gång till längre fram - med samma resultat. VARFÖR I HELA FRIDEN GÖR MAN ETT SPEL PÅ DET VISET?!?
* Vilken shooter är komplett utan meningslöst röjande? Självklart har Sniper: Ghost Warrior också sådana element. Tyvärr funkar inte vapenkänslan för dessa alls. ALLA andra shooters har bättre CQB-röj än Sniper: GW. T.o.m. Naughty Bear! Som tur är har jag hittat en taktik som funkar: jag springer utav bara satan. Vips är CQB-banan avklarad.
* T.o.m Achievements verkar sakna känsla i Sniper: GW! Jag fick tex 60 (!) poäng för att skjuta några fiender (max 20 stycken, kanske färre) under en båttur på någon acetonflod i bananrepubliken. SEXTIO poäng?!? Hade det inte varit för MP-cheevosarna hade jag lätt fixat 1000 av 1000 i detta spel. Men vem orkar ens prova att spela online? Handgranater och pistoler ingår i utrustningen... Gissa vad alla 1337-MLG-SnIp3Rz kommer att kasta till höger och vänster samt spraya med? Inte snipergevär iaf. Och att då skjuta 2000 pers för en cheevo?!? Nej tack! Det kan kvitta...
Nej, nu ska jag kolla lite på TV och sen fortsätta med att skjuta korkade AI-soldater i nån bananrepublik. För själva snipandet är faktiskt rätt skoj och bullet cam'en är schysst. Synd att resten av spelet suger håriga bollar!