Xboyz.se - Not Found

Författare Ämne: Analogt eller digitalt  (läst 1158 gånger)

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 105
Analogt eller digitalt
« skrivet: 22 februari, 2011, 10:26:18 AM »
Införskaffade detta i helgen och första intrycket var inte alls bra. Jag hade jättesvårt för allt med sikte och sånt.
Spelade lite till igår och nu känns det lite bättre, men jag undrar ändå:

Kör ni med det "analoga" tillslaget eller det gammaldags med A-knappen ? Jag har svårt för att veta hur hårt det blir. Fullt ut går ju bra, men när man är nära green och ska chippa in bollen så sticker den jättelätt iväg bara.
Vad används egentligen B-knappen till innan man slår ? Man får en överblick och ser hur långt det är till hål eller ?!

Utloggad Claesson77

• Moderator
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 849
  • pkunzip a:/sexpack c:/hjärnbalk
SV: Analogt eller digitalt
« Svar #1 skrivet: 25 februari, 2011, 07:31:45 AM »
Tjaba.
 Jag började spela Tiger 07 med 3-click, mest för att jag var helt färsk och kom direkt ifrån datorvärlden, där det i och för sig fanns en liknande sving där man drog musen bakåt och fram för att svinga.
 Men för mig var det 3-click som gällde och jag tugga på med det igenom 07:an och 08:an.
Problemet med detta var ju att man inte kan utvecklas mera, du kan ju inte spela Tour pro med 3-click.
 Så till slut var jag helt enkelt tvungen att lära mig analoga svingen.

Om du frågar mig vilken sving du ska köra med så är svaret givet, det krävs mycket träning i början. (fråga greklive ;)
 Men när du väl börjar få känsla för det, är det som att cykla..

Man får inte vara för feg när man svingar; rakt bakåt och snabbt fram. Sen finns det en massa teorier om vilken spak man ska använda och hur man ska hålla fingrarna, men det där kommer du på vad som känns bäst för dig.

Kul med lite nya namn..och fortsätt kämpa...spela Tour pro direkt...Hojta till om du behöver hjälp och tips.

edit:
glömde ju svara på frågorna..:)

B knappen använder du alltid innan du slår, det är ditt sikte kan man säga.
Håller du in knappen flyger den sakta fram till målet. Här kan du lägga märke till om du har några grenar i bollbanan som du kanske måste spela runt.
Trycker du ner knappen bara så hoppar du fram till slutmålet, den gula cirkeln är din "sweet spot" där du förmodligen kommer att landa bollen om du slår den 100% rak. I detta läge kan du också använda draw/ vänsterskruv och fade/ högerskruv, och fucus.

Chippar kan vara lite luriga om man inte spela golf in real life. På korta chippar använder vi oftast wedgar, och i TW använder jag högst PW när jag chippar för måste du använda en järn 9 för att komma fram, kan du lika gärna pitcha bollen. Kom ihåg att chippa är en konst, och det krävs också träning. Det finns många topp-spelare som inte använder chippen någonsin. Pitchen är alltid det säkra valen, testa dig fram genom att ändra loftet och få bollen att rulla fram emot hålet samt att sätta backspinn på bollen och få den att droppa ner en inch ifrån hålkant.
Lycka till.
« Senast ändrad: 25 februari, 2011, 07:47:23 AM av Claesson77 »

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: 25 februari, 2011, 11:10:08 AM »
Tack för ett givande svar.

Läste också om det med Tour pro - så jag får väl fortsätta mata.
Ska jag ut och spela tour pro som ren nybörjare ? spelade en live-match mot en med samma nivå som jag (1) och fick storstryk :)

När jag slår följer man inte med bollen så jag vet inte om jag ska lägga bakåtskruv eller inte. Hur vet man det i förväg ?

Förstår inte skillnaden mellan powershot, focus, vänster/höger-skruv (skruvarna görs väl i luften ?!). Är powershot samma som att trycka A när man svingar bak bara ?

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: 28 februari, 2011, 11:57:42 AM »
Alltså, nu tappade jag lusten igen.
Spelade lite i helgen. Men antingen är jag "stryg dålig" eller så är det så svårt.
Bogeys och dubbelbogeys. Putta är nästan omöjligt. Fastän man lägger sig på det gula strecket så blir putten kort eller rent för lång.

Nu spelar jag enbart med min egna gubbe, men jag kommer ju inte fixa att skrapa ihop några XP när jag är så dålig :)

Utloggad Claesson77

• Moderator
  • Forumlegend
  • *
« Svar #4 skrivet: 1 mars, 2011, 16:57:31 PM »

När jag slår följer man inte med bollen så jag vet inte om jag ska lägga bakåtskruv eller inte. Hur vet man det i förväg ?

Förstår inte skillnaden mellan powershot, focus, vänster/höger-skruv (skruvarna görs väl i luften ?!). Är powershot samma som att trycka A när man svingar bak bara ?

Powershot kan du glömma om du ska spela Tourpro, det är bara amatörer som lirar med det. Vi vet redan att längden inte har någon betydelse. ;)
 Det här med backspinn och topspinn, fade och draw är något du lär dig med tiden. Jag skulle säkert kunna skriva en bok om hur bollen beter sig i olika situationer.

Nä jag tror det viktigaste för dig är att försöka hitta längderna i slagen, och få en uppfattning om dom olika slagtyperna (chip/pitch/flop/punch och fulla slag) samt hur dom olika klubborna påverkar bollbanan.

Som dom säger; Övning ger erfarenhet. Det gäller att ge sig fan på att lära sig spelet.

Jag lider ju av ett annat problem. Jag tycker det är alldeles för lätt och vill att dom ska försvåra spelet mer, vilket EA gör varje år men i en väldigt långsam takt.

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: 4 mars, 2011, 11:00:48 AM »
Ja, det är ju de riktigt korta inspelen (strax utanför green) samt puttarna inte fixar.
Spelade lite utmaningar igår och det gick ganska bra, men i slutet av en front 9 börjar puttarna spridas hej vilt och då går det många slag (eller de sprids inte, men går rent för långt eller för kort).

Sen märker jag ju att min golfare är ny. Jag slår utslag och ev. 2a slag rent för kort vilket gör att jag behöver minst 1 mer än motståndaren för att nå green vid ett par 5-hål. Men det kommer väl med tiden efterhand som man plockar XP-poäng.

Finns det för övrigt något sätt att ändra om man står till höger eller vänster om bollen ? Jag kan ändra utseende och allt, men inte om jag är höger- eller vänsterhänt  :-[

Utloggad Zap

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #6 skrivet: 4 mars, 2011, 15:11:23 PM »
Visst går det att ändra höger- eller vänsterspelare (har föga med om man är högerhänt eller vänsterhänt att göra, jag är extremt högerhänt, men spelar golf från vänster). Kommer inte ihåg nu hur man gör det, misstänker att jag valde det när jag skapade min spelare, men det borde ju gå att ändra i efterhand också.

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: 4 mars, 2011, 16:32:37 PM »
Ja, man gör ju det när man skapar spelare, men såg i efterhand att det blev fel. Jag är vänsterhänt men står till höger om bollen (bakifrån sett), men det gör inte min gubbe....
Men kan som sagt inte hitta någonstans att ändra det i efterhand. Meddela gärna om du hittar det.

Utloggad Zap

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: 7 mars, 2011, 00:08:52 AM »
Jag är vänsterhänt men står till höger om bollen (bakifrån sett)
Det är det som kallas för vänsterspelare (heter antagligen left-handed i spelet, vilket jag tycker är riktigt missvisande). Jag hojtar om jag skulle hitta något.

Utloggad Claesson77

• Moderator
  • Forumlegend
  • *
« Svar #9 skrivet: 8 mars, 2011, 13:07:28 PM »
Är inte 100 men jag tror inte man kan ändra det i efterhand, om jag ska vara ärligt.

Men det är la dags att rikta in sig på 12:an nu i alla fall. eller vad säger ni gubbs.

Jag sitter för övrigt utan internet resten av månaden, så det är därför jag inte varit online på ett tag, och kommer att missa nästa 18 hålare, men jag hoppas ni spelar ändå. Zap, du får ju chansen att knappa in lite på mig om du kammar hem den segern.. ;)

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: 8 mars, 2011, 14:10:11 PM »
Tror inte heller man kan ändra det. Får vara som det är.

När ni spelar turneringar, använder ni era egna gubbar då ?
Med tanke på de resultaten jag sett ska jag nog hålla mig utanför oavsett :)

Utloggad Claesson77

• Moderator
  • Forumlegend
  • *
« Svar #11 skrivet: 10 mars, 2011, 09:09:23 AM »
Alla regler och info hittar du i regelboken:
http://www.xboyz.se/forum/index.php/topic,2195.0.html

Nästa turnering som är i slutet av månaden, schema samt tabell finns här:
http://www.xboyz.se/forum/index.php/topic,2169.0.html

Jag funderar på att köra med handicap system nästa 18 hålare, där proffsen kör utan "putthjälp" och med Trueview. Rookies spelar med vanliga Tourpro inställningar.
 Så alla kan tävla på samma nivå.

Sen får vi se hur många som anmäler sig, jag tror demiko redan sålt sitt ex...eller?
och greklive är inte inne här så ofta, och jag har ingen internet.
 Men en tvåboll mellan dig Tuttosinistro och Zap kanske...
som sagt så är nästa turnering endast en 18 hålare, vilket är 40 minuter av erat liv, dessutom får du chansen att komma in i gänget Tuttosinistro.
 Jag återkommer med information inför turneringen.

Utloggad Tuttosinistro

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: 10 mars, 2011, 10:23:09 AM »
Från det ena till det andra. Jag kom på en ny grej igår.

När man spelar tutorialen så finns det en cirkel som man kan styra och t.o.m. focusera för ännu bättre precision.
Slog en hole-in-one med hjälp av lite focus :) , men den cirkeln finns ju inte när man spelar ?! Vad är då tanken med den ?
När jag trycker B så får jag ju bara en översikt av hur långt det är till hål och hur greenen ser ut = ingen cirkel.

Utloggad Claesson77

• Moderator
  • Forumlegend
  • *
« Svar #13 skrivet: 10 mars, 2011, 13:19:53 PM »
Från det ena till det andra. Jag kom på en ny grej igår.

När man spelar tutorialen så finns det en cirkel som man kan styra och t.o.m. focusera för ännu bättre precision.
Slog en hole-in-one med hjälp av lite focus :) , men den cirkeln finns ju inte när man spelar ?! Vad är då tanken med den ?
När jag trycker B så får jag ju bara en översikt av hur långt det är till hål och hur greenen ser ut = ingen cirkel.

Kolla dina inställningar, jag tror du har satt den på True View..ser du avstånd till bunkrar också, så har du garanterat inställningen på True View.

Utloggad Zap

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: 11 mars, 2011, 19:40:43 PM »
Alla regler och info hittar du i regelboken:
http://www.xboyz.se/forum/index.php/topic,2195.0.html

Nästa turnering som är i slutet av månaden, schema samt tabell finns här:
http://www.xboyz.se/forum/index.php/topic,2169.0.html

Jag funderar på att köra med handicap system nästa 18 hålare, där proffsen kör utan "putthjälp" och med Trueview. Rookies spelar med vanliga Tourpro inställningar.
 Så alla kan tävla på samma nivå.

Sen får vi se hur många som anmäler sig, jag tror demiko redan sålt sitt ex...eller?
och greklive är inte inne här så ofta, och jag har ingen internet.
 Men en tvåboll mellan dig Tuttosinistro och Zap kanske...
som sagt så är nästa turnering endast en 18 hålare, vilket är 40 minuter av erat liv, dessutom får du chansen att komma in i gänget Tuttosinistro.
 Jag återkommer med information inför turneringen.

Min 360 sa E74 till mig idag. Har köpt ny. Tyvärr har jag inte fått igång gamlingen, så jag är osäker på om jag kan få över save-filer på något sätt från gamla hårddisken. Får jag inte det är jag inte med och spelar TW 11 något mer, för jag tänker inte spela upp min gubbe igen.