Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: Turtle Beach X41 Vs Tritton ax pro 5.1  (läst 1888 gånger)

Utloggad Ljusdal Gamer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
Turtle Beach X41 Vs Tritton ax pro 5.1
« skrivet: 11 juni, 2011, 17:08:20 PM »
Jag skall köpa ett nytt headset/hörlurar och har kommit fram till dessa två kandidater. Men har lite beslutsångest. Tanken är att då jag bor i lägenhet och inte vill störa grannar så skall dessa användas till mycket spel, men tanken är att även kunna få en bra ljudupplevelse vid filmtittande som det blir en hel del av.

Tritton lurarna har jag själv provat och de levererar mycket bra ljud. Nackdelen med dessa är alla sladdar.

X41 har jag inte möjligheten att själv prova, så ni som har dessa hur bra ljud är det i spel och film. Leverar de ett bra virtuellt surround ljud?

Någon som har provat båda och kan ge ett utlåtande. Skulle vara skönt att slippa sladdar, men är X41 lika bra som tritton lurarna??

Utloggad SickGeneration

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 115
SV: Turtle Beach X41 Vs Tritton ax pro 5.1
« Svar #1 skrivet: 11 juni, 2011, 20:32:46 PM »
Jag har ett par X41:or som funkar väldigt bra. Tycker ljudet är klockrent och dom sitter jättebra på skallen.
Den enda nackdelen som jag upplever är att sändaren till hörlurarna verkar gå på samma frekvens som min trådlösa router, vilket resulterar i att om någon använder laptopen här hemma så kan det bli ena ohyggliga störningar i lurarna.
Så om man kan, så bör man ändra frekvensen som routern går på.

Har dock inte provat Tritton-lurarna, så jag kan inte säga vilket som är bäst.

Är du ute efter trådlöst så tycker jag X41:orna är ett bra val.
« Senast ändrad: 11 juni, 2011, 20:35:03 PM av SickGeneration »

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1029
  • Bakom huset framför dig till vänster!!
« Svar #2 skrivet: 12 juni, 2011, 00:57:44 AM »
Enda nackdelen är det där surrande ljudet i bakgrunden, men vad jag fattar det som så är det ju så på alla trådlösa headset. Är helnöjd med mina x41:or med. Annars går du självklart och köper dig ett par PX5:or istället..  ;)

Utloggad Ljusdal Gamer

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 12
« Svar #3 skrivet: 12 juni, 2011, 09:37:17 AM »
Px5 har en lite för stor prislapp tycker jag. Hur är surroundljudet på X41?. Det är ju ett virtuellt surround, men får man ändå en upplevelse att man upplever ljuden från olika håll så att säga.

Tritton lurarna har ju flera högtalarelement i varje lur, vilket inte X41 har. Är det skillnad på ljudkvalitén mellan spel och film. Har tänkt andvända lurarna till mycket filmtittande också.

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
« Svar #4 skrivet: 12 juni, 2011, 11:31:54 AM »
Jag har inte haft något att klaga på. Hört många springa runt på andra sidan väggar och liknande.  ;D Film kan jag inte uttala mig om riktigt eftersom jag inte använt dem till det.

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1997
    • Xboyz.se
« Svar #5 skrivet: 12 juni, 2011, 13:07:27 PM »
Jag kör mina X41or via TOSLINK till 360'n och ljudet är suveränt. Surround-effekterna är absolut tillräckligt bra för att avgöra om någon tex smyger upp på dej bakifrån i en shooter eller rumlar runt på våningen över/under. Chat-ljudet är helt suveränt! Vissa spel verkar vara felaktigt (eller kanske avsiktligt?) 'mastrade' vilket kan ge knastrande ljud. Call of Duty: Black Ops lider av det ibland (tex när en B-52a flyger över). I bästa Hollywood-stil har de ju krämat på med baseffekter mm. I andra fall när det knastrar lite då och då är det bara att ställa ner spelvolymen ut och höja i lurarna istället. Upplever sällan eller aldrig riktiga oljud/störningar (förutom i just CoD).

När jag kollar på film via 360'n är ljudet också kanon, men när jag kollar på TV har jag vanlig stereokabel till receivern. Jag upplever då ett visst brummande vid lägre ljudvolymer. Höjer jag lite är det inget jag tänker på och det kan säkert avhjälpas genom att köra optiskt ljud den vägen också...

Har även testat att plugga in min iPod till 360 och lyssna på några favvo trax. Ljudet är helt OK och jag har täckning i ca 90% av min normalstora 3:a.

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad Tabbe

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 145
« Svar #6 skrivet: 21 september, 2011, 16:09:54 PM »
Nyligen köpt detta underbara HS. (Turtle Beach X41)

Ljudet är klockrent och att hitta balansen mellan Chatten och spelljudet är hur enkelt som helst.
Räckvidden är längre än vad Xboxens handkontroller är.

Sladden mellan Handkontrollen och lurarna är så tunn att jag glömmer bort den.
Gillar att det finns Optisk in och utgång så man kan fortfarande ha Förstärkaren på Optiskt ljud.

Förstår inte riktigt syftet med att kunna köra Analogt HS samtidigt.

Köpte det från Spelbutiken för 1.200 och de är verkligen värda den summan.

Utloggad El Hadji

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1997
    • Xboyz.se
« Svar #7 skrivet: 22 september, 2011, 11:33:05 AM »
Förstår inte riktigt syftet med att kunna köra Analogt HS samtidigt.

Tror poängen är att kunna stänga av ljudet på TV'n helt och ändå kunna låta en polare kunna titta på när man spelar med ljud. Sen är jag dock osäker på hur ofta det behovet uppstår...

"Klaga inte på spawntiden! Det tog Jesus tre dagar att återuppstå."

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 194
« Svar #8 skrivet: 10 december, 2011, 23:48:19 PM »
Är nära på att slå till på ett par av dessa Trittonlurarna, är dom värda 1700:-?

X41 verkar inte finnas på lager i någon internetbutik (till vettigt pris) plus att jag är osäker på om jag ens behöver trådlöst. Tycker det är ganska skönt att slippa batterier hit och dit...sladdar gör mig inte speciellt mycket.

Såg dessutom att Webhallen hade nån GOW3 utgåva av några Trittonlurar för 1700:-, 7.1 ljud. Dock rätt fula men undrar om dom är bättre än AX PRO 5.1:orna?

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1390
« Svar #9 skrivet: 11 december, 2011, 10:49:08 AM »

Amazon.co.uk brukar ha hyfsade priser. Tror de ligger runt 129£ nu.

Angående 7.1 så är det väl onödigt än så länge eftersom xboxen "bara" skickar ut 5.1 signal?

Utloggad Lord Honko

• Administratör
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 986
  • a.k.a Spelgubben
« Svar #10 skrivet: 11 december, 2011, 11:03:18 AM »

Angående 7.1 så är det väl onödigt än så länge eftersom xboxen "bara" skickar ut 5.1 signal?

Kan ju vara bra att vara förberedd med 7.1. X41orna är ju 7.1 dom med :)

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1390
« Svar #11 skrivet: 11 december, 2011, 11:11:27 AM »
Är de? Åfan....:D

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
« Svar #12 skrivet: 11 december, 2011, 11:13:05 AM »
Det har väl kommit en ny version på de trådlösa Turtlebeach lurarna har jag för mig. Xp500 eller vad de nu kallas. =)

Nackdelen med trådlöst är ju att man får det där lilla "surret" på köpet i lurarna.. Dock inget man stör sig på när man spelar.

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: 11 december, 2011, 15:51:36 PM »

Kan ju vara bra att vara förberedd med 7.1. X41orna är ju 7.1 dom med :)

Det är ju en sak om hörlurarna hade gett äkta 7.1 ljud, nu är det ju ändå bara virtuellt genom ett enda högtalarelement. Sen är ju frågan om hur många spel som kommer använda sig av 7.1? Kändes inte som det revolutionerade filmindustrin direkt, spelas ens det in filmer i 7.1?

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: 13 december, 2011, 06:38:34 AM »
Köpte mig ett par Tritton igår, givetvis så verkar volymknappen för spelljudet vara trasig, alla andra knappar fungerar som de ska. Får åka in och byta det idag....segt!

Kändes helt klart lite ovant att spela med lurar, var bedrövligt innan jag hittade knappen så man kunde höra sig själv i chatten.

Ni som kör X41 behöver ni justera mastervolymen varje gång ni startar boxen? Verkar som om man behövde det med dessa iaf, var ju mördarhög volym default.