He he, ja Oblivion Gates kändes bara som ett nödvändigt ont, något som dök upp och gjorde himlen röd mitt i ens äventyrande och bara var tvunget att tas itu med...
Men det fanns en kul effekt med dem dock

Sigil Stones!
Efter level 17+ blev alla Sigil Stones till Transendant Stones istället, dvs högre effekt på kraften den innehöll. Med det klassiska Quick Save/Quick Load-tricket kunde du få precis den sten man ville eftersom effekten alltid slumpades fram just när du tog stenen...
Favoriten var att knipa en Transendant Stone med effekten Chameleon 30 pts. Plocka ihop en skräprustning (typ Elven light armor, man måste ju se LITE ball ut

) och peta på alla Transendant Stones; violá - en rustning med 120% osynlighet

Rock'n'Roll baby!
Funkade iofs lika bra med 2x30pts Transendant Stones + 2x20pts Latent Stones (level 9-12) för att få 100% osynlighet. Då behövde du bara använda fyra rustningsdelar och kanske lägga Feather 30 pts på den sista för att orka bära mer godsaker.
En annan kul effekt var Transendant Stones Resist Magic 20 pts, en full rustning med dem på gjorde dig 100% immun mot magi ^^ Inte helt fel det heller

En rolig kombo var 2x30pts Transendant Stones Chameleon + 2x20pts Latent Stones Chameleon och resten (armor, ring, necklace) och sätta 3x30pts Transendant Stones Resist Magic på dem (om det nu gick, kommer inte ihåg hur många man kunde göra exakt)... Värsta krigaren som var 100% osynlig och upp till 90% immun mot magi ^^
Mycket springande i Oblivion Gates blev det dock

OJ oj oj oj, vilka minnen

Ja, ett tidsslukande spel om något, tror jag la 150 timmar+ på min main karaktär. Sedan läste jag om Oblivion till Xbox 360, där skulle man kunna ta 1000/1000 achievement score (om man bryr sig om sådant) på 25 timmar!!! No way säger jag bara, det är fanimej omöjligt! Vågar dock inte lira Oblivion igen på Xbox 360, har inte tiden till det

Det bästa levelsystem jag nog någonsin använt var i RPG-spelet Dungeon SIege från Microsoft. Slogs du vart du starkare, använde du magi (nature eller combat) levlade du upp i respektive magi och använde du pilbåge mycket så var du bättre på pilbåde. Alla vapen, trollformler, armor m.m. kunde användas beroende på din level samt skill i tex Sword (styrdes av Strenght). Och så givetvis, mer användande krävdes fäör att komma till nästa skill level osv. DET var ett bra system! Inga Skill points att placera ut m.m.
Fallout 3 hade ett bättre levelsystem än Oblivion, I'll give you that, men sedan är det inte HELT realistiskt att skjuta ner 276 raiders med Shotgun/AK47, och sedan när du går upp i level så placerar du alla skill points på Energy Weapons och vips så är du en hejare på Laservapen mitt från ingenstans...
Nä, då hade Oblivion rätt tänk, men det var alltför invecklat och komplicerat och lite väl styrt, man kunde inte riktigt använda de skills man ville utan att få magsår för att man skulle ha en klen stackare till gubbe vid lvl 15...
Snälla tomten, jag önskar mig ett RPG med allt det bästa från de bästa spelen