Xboyz.se - En Xbox 360 och Xbox LIVE community för äldre spelare i Sverige

Författare Ämne: köpa spel utomlands.  (läst 1375 gånger)

Utloggad bepees

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 74
    • Rofa Design Webshop
köpa spel utomlands.
« skrivet: 2 augusti, 2011, 22:43:44 PM »
Tjenis o ni spelkunniga!  :o
Har en kompis i england som säger att spelen och tillbehören är mycket billigare där.
Kan man köra engelska spel på en svensk box eller blir det något knas då?

//Bepees

Utloggad FxEffekt

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 272
SV: köpa spel utomlands.
« Svar #1 skrivet: 2 augusti, 2011, 23:09:11 PM »
England kör Pal så det är inga problem. Köper ofta spel från england, amazon och zavvi med flera och har aldrig haft problem. Passa på när kronan är stark och pundet svagt.

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 431
  • Growing old is inevitable, growing up is optional!
« Svar #2 skrivet: 3 augusti, 2011, 08:26:56 AM »
Precis som FxEffekt säger, se bara till att spelet är i formatet PAL (inte NTSC som är det amerikanske formatet) så kommer det fungera alla tiders  ;D

Hur mycket billigare är det säger din kompis och var köper han från?
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1029
  • Bakom huset framför dig till vänster!!
« Svar #3 skrivet: 3 augusti, 2011, 16:57:53 PM »
Kan rekommendera play.com, har en del riktigt bra priser och fri frakt.  :)

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 194
« Svar #4 skrivet: 3 augusti, 2011, 17:13:27 PM »
Kan rekommendera play.com, har en del riktigt bra priser och fri frakt.  :)

Kan bara hålla med, relativt snabb frakt också.

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: 4 augusti, 2011, 22:21:24 PM »
Kikade just på Play.com efter Assassin's Creed 2: Brotherhood, €16.49 är riktigt bra! Om € = 10 SEK så blir det ju 164,90 SEK, värt att jämföra med 228 SEK hos Spelbutiken.se som annars håller ruskigt bra priser!

Bra tips ;D
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock

Utloggad bepees

• Medlem
  • *
    • Rofa Design Webshop
« Svar #6 skrivet: 5 augusti, 2011, 22:03:53 PM »
bara för att spä på frågeställningarna lite. Om man nu får för sig att köpa billigare spel utomlands. (hemska tanke) :o
Kan man då sedan gå till game el. Gamestop och byta in dom där eller kommer dom inte att ta emot dom då dom inte är köpta i sverige.
Har ett spel liggandes hemma (svenskköpt) som dom inte ville ta emot då det inte fanns i deras databas. Dom förklarade det med att vissa spel som finns i outlet lådorna på diverse elektronikkedjor som inte har gått i konkurs är importerade från annat land. (mysko)
Nån annan som råkat ut för detta? Spelet var för övrigt condemned

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: 6 augusti, 2011, 09:07:38 AM »
Whaaat??

Condemned har jag sett i hyllorna hos både Game och GameStop! Skitsnack från deras sida att de inte skulle ta emot det!

Man har mycket tid att kika på sådant som lattefarsa på heltid under sommaren ;)

Och japp, spel köpta utomlands ska gå att byta in, bara de är i PAL-format. Och PAL-format vet du att de är om de går att spela på din konsol. Jag säger detta med 99.999% säkerhet, sedan kan de ju alltid dampa och dra en Condemned på dig...  :-\

Det går nog heller inte att SE på ett spel om det är köpt i Sverige eller utomlands, säg England från zavvi.com eller play.com. Faktum är att troligen är dina spel du köper här hemma i Svedala från samma leverantör som de engelska sajterna använder.

Det är NTSC-formatet du ska akta dig för då de bara funkar på amerikanska konsoler. Kanske japanska med, eller om de har ytterligare ett tredje format...

Jag skulle inte vara orolig för att köpa spel utomlands på två sidor som Xboyz-medlemmar rekommenderat. Jag ska fortsättningsvis kika på Zavvi.com och Play.com när det är köpdags. Assassins Creed: Brotherhood var typ 150kr billigare där till exempel. "Nackdelen" är att det tar ca 10 dagar för leverans, och OM farbror Posten slarvar bort skiten måste det gå 21 dagar innan de börjar leta efter det. Så det innefattar ju lite väntetid, men tid är pengar  ;D

Hoppas det svarade på din fråga :)

Edit: som en parentes kan jag ju också tillägga att man oftast får mer för sina spel om man säljer dem begagnat till privatpersoner på typ Blocket. De gånger jag skulle kunna tänka mig att byta in spel hos typ Game och GameStop är för att få inbytesrabatt när man köper spel på releasedagen. Läs Skyrim ;D
« Senast ändrad: 6 augusti, 2011, 09:10:18 AM av Newbie Kenobi »
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock

Utloggad Subita

• Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1029
  • Bakom huset framför dig till vänster!!
« Svar #8 skrivet: 6 augusti, 2011, 09:09:35 AM »
Har bytt in spel som jag köpt på play.com Bepee.  :) Det bästa med det var att jag fick lika mkt i inbyte som jag betalat för det..  ;) ;D

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: 6 augusti, 2011, 09:25:03 AM »
Har bytt in spel som jag köpt på play.com Bepee.  :) Det bästa med det var att jag fick lika mkt i inbyte som jag betalat för det..  ;) ;D

Ha ha, epic :)

Förresten bepees, det kan inte ha varit back in the days som dör försökte byta in Condemned? Det var ju inte för länge sedan som Game/GameStop hade listor på spel de inte tog emot. Nuförtiden verkar de ta emot vad som helst ;D
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock

Utloggad Kilrah

• Xboyz Veteran
  • Forumlegend
  • *
  • Antal inlägg: 1390
« Svar #10 skrivet: 6 augusti, 2011, 10:26:47 AM »
Har de slutat med exkuderingslistor med andra ord?

Utloggad Newbie Kenobi

• Seniormedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: 6 augusti, 2011, 12:52:05 PM »
Har de slutat med exkuderingslistor med andra ord?

Ja jag har fattat det som så, att de numera tar emot alla spel. Det är väl snarare inbytespriset som blir den avgörande frågan istället. Typ Condemned 10kr i inbyte eller liknande, sedan kan de sälja det för 69 och gå med vinst. För det är ju alltid Game/GameStop som går som segrare :P

Fick det intrycket iaf närjag frågade en lirare på GameStop vad som hade hänt med svartlistan på deras hemsida.

Å andra sidan så har de ju en del schyssta inbyteskampanjer ibland vid spelsläpp, typ köp Bad Company 2 men då måste du byta in Bad Company 1 eller Battlefield 2 eller dylikt, ni hajar nog. Då duger det ju inte att komma svassandes med LEGO Indiana Jones 1 :P
- Would you kindly...
Atlas, Bioshock

Utloggad bepees

• Medlem
  • *
    • Rofa Design Webshop
« Svar #12 skrivet: 8 augusti, 2011, 13:32:47 PM »
Är det nån som vet på ett ungefär vad fraktkostnader och tullavgifter blir om man handlar från zavvi.com?
Sjukt billigt med accessories.
Kollade wireless controller  play & charge kit och wireless headset. Halva priset mot svenska aktörer. Däremot vet jag ej vad frakten och tullen kostar.
Gäller nog att passa på nu när pundet är billigt.

£ 1  =  9,67 kr Brukar ligga på 13-14 kr

Utloggad FxEffekt

• Seniormedlem
  • *
  • Antal inlägg: 272
« Svar #13 skrivet: 8 augusti, 2011, 16:25:33 PM »
Jag har bara köpt film och spel från zavvi och frakten har då alltid varit £1 per vara. Alltså tjänar man inget på att köpa många grejer samtidigt. Vet dock inte hur det är med andra prylar därifrån.

Utloggad grottmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 194
« Svar #14 skrivet: 8 augusti, 2011, 17:32:31 PM »
Är det nån som vet på ett ungefär vad fraktkostnader och tullavgifter blir om man handlar från zavvi.com?
Sjukt billigt med accessories.
Kollade wireless controller  play & charge kit och wireless headset. Halva priset mot svenska aktörer. Däremot vet jag ej vad frakten och tullen kostar.
Gäller nog att passa på nu när pundet är billigt.

£ 1  =  9,67 kr Brukar ligga på 13-14 kr

Tull slipper man eftersom det är från UK så det behöver du inte bry dig om...