Jag är ganska säker på att Ubisoft hade fått till en storsäljare om man gick tillbaka till original Ghost Recon idén! Spelet var ju helt suveränt både i single och multiplayer! Faktum är att gamla GR slår de allra flesta nyare spelen med hästlängder! Bra story, balanserade och varierande kartor och roliga vapen.
En kul grej i kampanjen var att man tjänade på att inte offra sina teamkompisar eftersom de tjänade XP för varje avklarat uppdrag. Denna XP fördelades sedan ut på olika färdigheter så att soldaterna blev bättre och bättre ju längre in i kampanjen man kom. Jag grät blod när min sniper (Stone hette han) dog och jag fick dras med ett blåbär under flera uppdrag... Sånt har jag aldrig sett i en shooter sedan dess!
Hur många andra spel har en singleplayerdel som påverkar MP? I GR låste man upp vapen i kampanjen som man kunde använda online. Man slapp mao den helt sjuka rankinghystering som tvingar en att spela på publika servrar! Då handlade det inte om enskilda prestationer i form av fula ikoner och K/D ratio utan man tävlade som lag och LAGET vann eller förlorade. Man kunde ställa in sina servrar precis som man själv ville och begränsa/tillåta ALLT. Den bästa funktionen av alla var "Press-button-to-speak" som inte bara ökade känslan av realism, utan också gjorde så att man slapp alla gaphalsar och störande bakgrundsljud. Dessutom sparade det garanterat bandbredd! En annan sak jag gillade var att man inte kunde byta vapen/klass under pågående match! Det innebar att man i vissa fall fick chansa på vilken taktik motståndarna använde. Och "Hardcore mode" var STANDARD i GR... För dem som inte klarade av det fanns ett Arcade mode som fungerade som alla andra shooters (och som de shooters vi ser på marknaden idag)...
En annan fiffig funktion som fanns i många av Ubisofts spel på den tiden, men som jag aldrig sett röken av under 360 eran är Dedicated Server mode: Jag kunde alltså låta min Xbox fungera som en server för andra att spela på, vilket möjliggjorde mer stabila uppkopplingsförhållanden...
Man kunde också LÅSA sina lobbys (förutom funktionerna Invite Only, Friends Only och det som är standard idag) med ett snabbt knapptryck - supersmidigt! Dessutom kunde hosten dela in lagen och kicka spelare efter behag om det behövdes.
Med dagens processorkraft och möjligheter skulle det kunna bli helt fantastiskt! Ett Ghost Recon med modern grafik och en miljö som går att förstöra (spränga väggar mm) utan en massa perks och High Tech dravel men med alla de inställningsmöjligheter originalet hade skulle vara ett GIVET KÖP! Men istället har CoD-serien satt standard med overklig arkadaction, rankinghysteri och hormonstinna tonåringar. Taktik är överflödig så länge du har snabba reflexer. Men det sistnämnda är också sekundärt, eftersom det ALLTID är aktuell uppkopplingsstatus som avgör vem som vinner...
Det är inte utan att man längtar tillbaka till GR-tiden när Xboyz var en offciell Ghost Recon klan och krigade mot Blood Line Ghosts och hackade Proctologics hemsida... Ja, det var tider det!